Document preluat de pe situl www.utile.ro


 
 
     ORDIN   Nr. 1026 din 12 iulie 2000

privind aplicarea cotei zero a taxei pe valoarea adăugată pentru construcția, extinderea, consolidarea și reabilitarea locuințelor, precum și pentru construcția de lăcașuri de cult religios

      EMIS DE:      MINISTERUL FINANȚELOR
      APARUT  ÎN: MONITORUL OFICIAL  NR. 339 din 20 iulie 2000
 

   Ministrul finanțelor,
   în baza prevederilor art. 17 lit. B.n), o) și ale ultimului alineat din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 15 martie 2000,
   în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor, cu modificările ulterioare,
   emite următorul ordin:

   ART. 1
   (1) Potrivit prevederilor art. 17 lit. B.n) și o) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată se aplică cota zero a taxei pe valoarea adăugată pentru construcția, extinderea, consolidarea și reabilitarea locuințelor, precum și pentru construcția de lăcașuri de cult religios.
   (2) Cota zero a taxei pe valoarea adăugată se aplică pentru construcția, extinderea, consolidarea și reabilitarea locuințelor, precum și pentru construcția de lăcașuri de cult religios, pentru lucrările care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
   a) sunt prevăzute în autorizația eliberată în condițiile Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării construcțiilor și unele măsuri pentru realizarea locuințelor, republicată;
   b) sunt executate de persoane fizice și/sau juridice autorizate, cu respectarea reglementărilor privind proiectarea și executarea construcțiilor.
   (3) Beneficiază de cota zero a taxei pe valoarea adăugată următoarele categorii de persoane:
   a) persoanele fizice care au cetățenie română și domiciliul în România, pentru construcția de locuințe noi, precum și pentru lucrările privind extinderea, consolidarea și reabilitarea clădirilor de locuit existente;
   b) chiriașii, pentru lucrările de extindere, consolidare și reabilitare a locuinței, pentru executarea cărora s-au obligat conform contractului de închiriere înregistrat la organele fiscale;
   c) persoanele juridice române, pentru construcția de locuințe de serviciu sau de intervenție pentru salariații lor, precum și pentru extinderea, consolidarea și reabilitarea acestora;
   d) Patriarhia Română, mitropoliile, episcopiile, mânăstirile, protopopiatele și parohiile, precum și cultele religioase recunoscute, părțile lor componente, așezămintele, asociațiile, ordinele, congregațiile, pentru construcția de lăcașuri de cult religios.
   (4) Termenii locuință, locuință de serviciu și locuință de intervenție, utilizați în prezentul ordin, sunt cei definiți în Legea locuinței nr. 114/1996, republicată, cu modificările ulterioare.
   (5) Prin termenii de mai jos se înțelege:
   a) lucrări de consolidare - totalitatea lucrărilor de intervenție asupra elementelor structurale sau ansamblului structural, precum și introducerea de elemente structurale suplimentare care au ca scop refacerea sau ridicarea gradului de stabilitate și rezistență al unor construcții existente.
   În categoria lucrărilor de consolidare pot fi incluse și intervențiile asupra unor elemente nestructurale care însă prin degradarea lor ar putea periclita siguranța elementelor structurale;
   b) lucrări de extindere - lucrările efectuate în scopul creșterii suprafețelor construite, cu condiția menținerii stării tehnice a lucrărilor existente;
   c) lucrări de reabilitare - totalitatea lucrărilor efectuate pentru readucerea unei construcții existente la un grad de confort și siguranță corespunzător stării inițiale a construcției sau chiar îmbunătățirii acesteia.
   ART. 2
   (1) Cota zero a taxei pe valoarea adăugată se realizează astfel:
   a) prin facturarea lucrărilor executate fără taxă pe valoarea adăugată, cu exercitarea dreptului de deducere a taxei aferente intrărilor, pe baza autorizației de construire, în limita valorii autorizate și a perioadei de valabilitate a autorizației, pentru construcția, extinderea, consolidarea și reabilitarea locuințelor;
   b) prin facturarea lucrărilor executate fără taxă pe valoarea adăugată, cu exercitarea dreptului de deducere a taxei aferente intrărilor, pe baza autorizației de construire, în limita perioadei de valabilitate a autorizației, pentru construcția de lăcașuri de cult religios.
   Pe facturi se vor înscrie numărul și data, precum și emitentul autorizației.
   În cazul în care la realizarea lucrărilor prevăzute la lit. a) și b) participă mai mulți executanți care facturează direct beneficiarului lucrările executate, numai un singur prestator desemnat de beneficiar facturează fără taxă pe valoarea adăugată, urmând ca ceilalți prestatori să factureze cu taxă pe valoarea adăugată. Beneficiarul este obligat să facă cunoscut organelor fiscale prestatorul desemnat să factureze fără taxă pe valoarea adăugată;
   c) prin restituirea taxei pe valoarea adăugată aferente lucrărilor executate de prestatori care nu au fost desemnați de beneficiar să factureze fără taxă pe valoarea adăugată, la terminarea lucrărilor de construcție, extindere, consolidare și reabilitare;
   d) prin restituirea taxei pe valoarea adăugată aferente lucrărilor facturate peste limita valorii autorizate a lucrărilor, la terminarea lucrărilor de construcție, extindere, consolidare și reabilitare a locuințelor, în limita valorii reale a lucrărilor, declarate conform art. 28 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele și taxele locale, republicată, cu modificările ulterioare.
   (2) Persoanele menționate la art. 1 alin. (3) vor depune cerere de restituire a taxei pe valoarea adăugată, conform modelului prezentat în anexele nr. 1 a), 1 b) și 1 c), la organul fiscal teritorial la care sunt înregistrate ca plătitoare de taxe și impozite, până la data de 31 decembrie a anului următor celui în care s-au finalizat lucrările.
   Cererea de restituire a taxei pe valoarea adăugată va fi însoțită de următoarele documente:
   - copie de pe certificatul de înregistrare fiscală, respectiv de pe buletinul de identitate sau cartea de identitate a persoanei fizice;
   - copie de pe documentul prin care s-a aprobat construcția de locuințe de serviciu sau de intervenție pentru salariați, precum și extinderea, consolidarea sau reabilitarea locuințelor existente;
   - copie de pe autorizația de construire, extindere, consolidare sau reabilitare a locuinței, respectiv de construcție a lăcașului de cult religios;
   - copie de pe certificatul de urbanism, după caz;
   - copie de pe actul de proprietate sau de concesionare a terenului, după caz;
   - copii de pe procesele-verbale de predare-primire a apartamentelor construite, după caz;
   - dovada înregistrării clădirii în Cartea funciară, în condițiile Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, sau în registrele de publicitate aflate în vigoare la judecătorii;
   - copie de pe actul de proprietate a construcției (contract de vânzare-cumpărare, de vânzare-cumpărare cu plata în rate, de construire a locuinței cu credit, după caz);
   - copie de pe contractul de închiriere, după caz;
   - contractul încheiat cu unitatea prestatoare care efectuează lucrările mai sus menționate, după caz;
   - copie de pe certificatul de înregistrare ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată a unității prestatoare;
   - copii de pe facturile fiscale, atât pentru lucrările facturate fără taxă pe valoarea adăugată, cât și pentru cele facturate cu taxă pe valoarea adăugată;
   - copie de pe dovada plății facturilor fiscale;
   - dovada declarării de către solicitant a valorii reale a lucrării, conform art. 28 din Legea nr. 27/1994, republicată, cu modificările ulterioare;
   - orice alte documente considerate necesare pentru soluționarea cererii.
   În cazul persoanelor juridice cererea de restituire a taxei pe valoarea adăugată va fi semnată de persoanele care angajează legal persoana juridică solicitantă.
   (3) Cererile de restituire a taxei pe valoarea adăugată se analizează și se verifică, în termen de 30 de zile de la data depunerii, de compartimentul cu atribuții de verificare și rambursare a taxei pe valoarea adăugată, urmărindu-se respectarea reglementărilor în vigoare, existența autorizației de construcție, existența facturilor fiscale în care sunt menționate lucrările din autorizație și concordanța acestora cu copiile anexate la cerere, determinarea corectă a bazei de impozitare și a taxei pe valoarea adăugată, calitatea de plătitor a persoanei care a efectuat lucrările, concordanța documentelor justificative anexate la cerere cu natura și destinația cheltuielilor efectuate, achitarea facturilor fiscale.
   Organele fiscale vor verifica, de asemenea, exactitatea, realitatea și înregistrarea sumelor facturate în evidența contabilă a unităților prestatoare, precum și dacă materialele înscrise în situațiile de lucrări sau devize au fost procurate pe căi legale.
   După verificare se va întocmi, în 3 exemplare, un proces-verbal de control din care să rezulte: valoarea autorizată și valoarea facturată a lucrărilor, suma de restituit și/sau suma neaprobată, cu menționarea detaliată a motivelor ce au condus la această decizie.
   (4) Procesele-verbale de control pot fi contestate de titularul cererii de restituire a taxei pe valoarea adăugată, conform prevederilor Legii nr. 105/1997 pentru soluționarea obiecțiunilor, contestațiilor și a plângerilor asupra sumelor constatate și aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanțelor, cu modificările ulterioare.
   (5) După aprobarea procesului-verbal de control se întocmesc comunicarea către trezorerie, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 2, precum și comunicarea către solicitant privind modul de soluționare a cererii de restituire a taxei pe valoarea adăugată, ptrivit modelului prezentat în anexa nr. 3.
   În baza comunicării primite și a unui exemplar din procesul-verbal de control aprobat, trezoreria va întocmi ordine de plată tip trezorerie (OPHT) pentru sumele care se restituie prin virament, iar pentru sumele restituite în numerar, prin casierie, se va întocmi dispoziție de plată către casierie, cu respectarea normelor metodologice privind organizarea și funcționarea trezoreriilor finanțelor publice. Plata se va face numai titularului cererii, pe baza actelor de identitate, înscriindu-se pe dispoziția de plată suma restituită, numele și prenumele persoanei căreia i s-a efectuat plata, seria și numărul actului de identitate și unitatea care l-a eliberat. Persoana care a primit numerarul semnează pe dispoziția de plată, indicând data primirii sumei.
   Trezoreria restituie taxa pe valoarea adăugată din contul 20.13.01.02 "Taxa pe valoarea adăugată restituită", deschis la trezoreria statului. Direcția generală a finanțelor publice și controlului financiar de stat a județului Ilfov restituie taxa pe valoarea adăugată din contul 60.13. x. 02, deschis la Banca Comercială Română - S.A., Sucursala Municipiului București.
   După efectuarea restituirii, trezoreria va remite către compartimentul cu atribuții de verificare și rambursare a taxei pe valoarea adăugată o copie de pe Jurnalul contului "Taxa pe valoarea adăugată restituită", care se păstrează la dosarul de soluționare a cererii de restituire a taxei pe valoarea adăugată, ca document pentru evidență și justificare.
   ART. 3
   (1) Pentru evidența cererilor de restituire a taxei pe valoarea adăugată, organele fiscale teritoriale vor ține câte un "Registru de evidență a restituirilor de taxă pe valoarea adăugată", potrivit modelului prezentat în anexa nr. 4, pentru:
   a) construcția de locuințe noi;
   b) extinderea, consolidarea și reabilitarea locuințelor existente;
   c) construcția de lăcașuri de cult religios.
   (2) Fiecare registru va fi completat, parafat, numerotat și păstrat de unitatea fiscală care soluționează cererile de restituire a taxei pe valoarea adăugată.
   ART. 4
   (1) Prezentul ordin se aplică pentru lucrările executate începând cu data de 1 ianuarie 2000, cu respectarea termenului de valabilitate a autorizației de construire.
   (2) Pentru lucrările executate în cursul anului 2000 și facturate cu taxă pe valoarea adăugată până la data intrării în vigoare a prezentului ordin se restituie taxa pe valoarea adăugată conform procedurii stabilite la art. 2.
   ART. 5
   Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                          Ministrul finanțelor,
                          Decebal Traian Remeș

   ANEXA 1 a)

                          CERERE
   de restituire a taxei pe valoarea adăugată
_________________________________________________________________________
| 1. | Denumirea solicitantului ......................................... |
|____|____________________________________________________________________|
| 2. | Adresa:                                                            |
|    | Localitatea .............., str. .......... nr. ..., sectorul ..., |
|    | codul poștal ........., codul fiscal ........, județul ........... |
|____|____________________________________________________________________|

   În conformitate cu prevederile art. 17 lit. B.n) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, prin prezenta solicităm restituirea taxei pe valoarea adăugată plătite pentru construcția locuinței situate în ........................................
                                            (adresa)
în sumă ................... lei .................................. .
            (în cifre)                    (în litere)

   Se anexează următoarele documente justificative:
   - copie de pe certificatul de înregistrare fiscală, respectiv de pe buletinul de identitate sau de pe cartea de identitate a persoanei fizice;
   - copie de pe autorizația de construire;
   - copie de pe certificatul de urbanism;
   - copie de pe actul de proprietate sau de concesionare a terenului, după caz;
   - copii de pe procesele-verbale de predare-primire a apartamentelor construite, după caz;
   - dovada înregistrării clădirii în Cartea funciară, în condițiile Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, sau în registrele de publicitate aflate în vigoare la judecătorii;
   - copie de pe contractul încheiat cu unitatea prestatoare care efectuează lucrările, după caz;
   - copie de pe certificatul de înregistrare ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată a unității prestatoare;
   - copii de pe facturile fiscale;
   - copie de pe dovada plății facturilor fiscale.
   Solicităm restituirea în numerar/prin virament în contul nr. .............., deschis la ......................, după caz.

   Solicitant,
   Numele ............. Prenumele ............... Funcția ..................
                                                           (dacă este cazul)
   Semnătura .............. Ștampila (dacă este cazul)

   ANEXA 1 b)

                           CERERE
   de restituire a taxei pe valoarea adăugată
_________________________________________________________________________
| 1. | Denumirea solicitantului ......................................... |
|____|____________________________________________________________________|
| 2. | Adresa:                                                            |
|    | Localitatea .............., str. .......... nr. ..., sectorul ..., |
|    | codul poștal ........., codul fiscal ........, județul ........... |
|____|____________________________________________________________________|

   În conformitate cu prevederile art. 17 lit. B.n) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, prin prezenta solicităm restituirea taxei pe valoarea adăugată plătite pentru extinderea, consolidarea sau reabilitarea locuinței situate în ..............
                                                                 (adresa)
în sumă ................... lei .................................. .
            (în cifre)                      (în litere)

   Se anexează următoarele documente justificative:
   - copie de pe certificatul de înregistrare fiscală, respectiv de pe buletinul de identitate sau de pe cartea de identitate a persoanei fizice;
   - copie de pe autorizația de extindere, consolidare sau reabilitare a locuinței;
   - copie de pe certificatul de urbanism, după caz;
   - copie de pe actul de proprietate sau de concesionare a terenului, după caz;
   - copie de pe dovada înregistrării clădirii în Cartea funciară, în condițiile Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 sau în registrele de publicitate aflate în vigoare la judecătorii;
   - copie de pe actul de proprietate a construcției (contract de vânzare-cumpărare, de vânzare-cumpărare cu plata în rate, de construire a locuinței cu credit, după caz);
   - copie de pe contractul de închiriere, după caz;
   - copie de pe contractul încheiat cu unitatea prestatoare care efectuează lucrările mai sus menționate, după caz;
   - copie de pe certificatul de înregistrare ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată a unității prestatoare;
   - copii de pe facturile fiscale;
   - copie de pe dovada plății facturilor fiscale.

   Solicităm restituirea în numerar/prin virament în contul nr. ............., deschis la ............................., după caz.

   Solicitant,
   Numele ............. Prenumele ............... Funcția ..................
                                                           (dacă este cazul)
   Semnătura .............. Ștampila (dacă este cazul)

   ANEXA 1 c)

                           CERERE
   de restituire a taxei pe valoarea adăugată
_________________________________________________________________________
| 1. | Denumirea solicitantului ......................................... |
|____|____________________________________________________________________|
| 2. | Adresa:                                                            |
|    | Localitatea .............., str. .......... nr. ..., sectorul ..., |
|    | codul poștal ........., codul fiscal ........, județul ........... |
|____|____________________________________________________________________|

   În conformitate cu prevederile art. 17 lit. B.o) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, prin prezenta solicităm restituirea taxei pe valoarea adăugată plătite pentru construcția lăcașului de cult religios situat în ..........................,
                                                         (adresa)
în sumă ................... lei .................................. .
            (în cifre)                      (în litere)

   Se anexează următoarele documente justificative:
   - copie de pe certificatul de înregistrare fiscală;
   - copie de pe autorizația de construire;
   - copie de pe certificatul de urbanism;
   - copie de pe actul de proprietate sau de concesionare a terenului, după caz;
   - copie de pe dovada înregistrării în Cartea funciară, în condițiile Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, sau în registrele de publicitate aflate în vigoare la judecătorii;
   - copie de pe contractul încheiat cu unitatea prestatoare care efectuează lucrările mai sus menționate, după caz;
   - copie de pe certificatul de înregistrare ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată a unității prestatoare;
   - copii de pe facturile fiscale;
   - copie de pe dovada plății facturilor fiscale.

   Solicităm restituirea prin virament în contul nr. ................., deschis la .......................... .

   Solicitant,
   Numele ............. Prenumele .trivit modelului prezentat în anexa nr. 3.
   În baza comunicării primite și a unui exemplar din procesul-verbal de control aprobat, trezoreria va întocmi ordine de plată tip trezorerie (OPHT) pentru sumele care se restituie prin virament, iar pentru sumele restituite în numerar, prin casierie, se va întocmi dispoziție de plată către casierie, cu respectarea normelor metodologice privind organizarea și funcționarea trezoreriilor finanțelor publice. Plata se va face numai titularului cererii, pe baza actelor de identitate, înscriindu-se pe dispoziția de plată suma restituită, numele și prenumele persoanei căreia i s-a efectuat plata, seria și numărul actului de identitate și unitatea care l-a eliberat. Persoana care a primit numerarul semnează pe dispoziția de plată, indicând data primirii sumei.
   Trezoreria restituie taxa pe valoarea adăugată din contul 20.13.01.02 "Taxa pe valoarea adăugată restituită", deschis la trezoreria statului. Direcția generală a finanțelor publice și controlului financiar de stat a județului Ilfov restituie taxa pe valoarea adăugată din contul 60.13. x. 02, deschis la Banca Comercială Română - S.A., Sucursala Municipiului București.
   După efectuarea restituirii, trezoreria va remite către compartimentul cu atribuții de verificare și rambursare a taxei pe valoarea adăugată o copie de pe Jurnalul contului "Taxa pe valoarea adăugată restituită", care se păstrează la dosarul de soluționare a cererii de restituire a taxei pe valoarea adăugată, ca document pentru evidență și justificare.
   ART. 3
   (1) Pentru evidența cererilor de restituire a taxei pe valoarea adăugată, organele fiscale teritoriale vor ține câte un "Registru de evidență a restituirilor de taxă pe valoarea adăugată", potrivit modelului prezentat în anexa nr. 4, pentru:
   a) construcția de locuințe noi;
   b) extinderea, consolidarea și reabilitarea locuințelor existente;
   c) construcția de lăcașuri de cult religios.
   (2) Fiecare registru va fi completat, parafat, numerotat și păstrat de unitatea fiscală care soluționează cererile de restituire a taxei pe valoarea adăugată.
   ART. 4
   (1) Prezentul ordin se aplică pentru lucrările executate începând cu data de 1 ianuarie 2000, cu respectarea termenului de valabilitate a autorizației de construire.
   (2) Pentru lucrările executate în cursul anului 2000 și facturate cu taxă pe valoarea adăugată până la data intrării în vigoare a prezentului ordin se restituie taxa pe valoarea adăugată conform procedurii stabilite la art. 2.
   ART. 5
   Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                          Ministrul finanțelor,
                          Decebal Traian Remeș

   ANEXA 1 a)

                          CERERE
   de restituire a taxei pe valoarea adăugată
_________________________________________________________________________
| 1. | Denumirea solicitantului ......................................... |
|____|____________________________________________________________________|
| 2. | Adresa:                                                            |
|    | Localitatea .............., str. .......... nr. ..., sectorul ..., |
|    | codul poștal ........., codul fiscal ........, județul ........... |
|____|____________________________________________________________________|

   În conformitate cu prevederile art. 17 lit. B.n) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, prin prezenta solicităm restituirea taxei pe valoarea adăugată plătite pentru construcția locuinței situate în ........................................
                                            (adresa)
în sumă ................... lei .................................. .
            (în cifre)                    (în litere)

   Se anexează următoarele documente justificative:
   - copie de pe certificatul de înregistrare fiscală, respectiv de pe buletinul de identitate sau de pe cartea de identitate a persoanei fizice;
   - copie de pe autorizația de construire;
   - copie de pe certificatul de urbanism;
   - copie de pe actul de proprietate sau de concesionare a terenului, după caz;
   - copii de pe procesele-verbale de predare-primire a apartamentelor construite, după caz;
   - dovada înregistrării clădirii în Cartea funciară, în condițiile Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, sau în registrele de publicitate aflate în vigoare la judecătorii;
   - copie de pe contractul încheiat cu unitatea prestatoare care efectuează lucrările, după caz;
   - copie de pe certificatul de înregistrare ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată a unității prestatoare;
   - copii de pe facturile fiscale;
   - copie de pe dovada plății facturilor fiscale.
   Solicităm restituirea în numerar/prin virament în contul nr. .............., deschis la ......................, după caz.

   Solicitant,
   Numele ............. Prenumele ............... Funcția ..................
                                  ______________-