|
ORDIN Nr. 1026 din 12 iulie
2000
privind aplicarea cotei zero a taxei pe valoarea
adăugată pentru construcția, extinderea, consolidarea și reabilitarea
locuințelor, precum și pentru construcția de lăcașuri de cult religios
EMIS DE:
MINISTERUL FINANȚELOR
APARUT ÎN: MONITORUL OFICIAL
NR. 339 din 20 iulie 2000
Ministrul finanțelor,
în baza prevederilor art. 17 lit. B.n), o) și ale ultimului
alineat din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa
pe valoarea adăugată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 113 din 15 martie 2000,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea
și funcționarea Ministerului Finanțelor, cu modificările ulterioare,
emite următorul ordin:
ART. 1
(1) Potrivit prevederilor art. 17 lit. B.n) și o) din
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea
adăugată se aplică cota zero a taxei pe valoarea adăugată pentru construcția,
extinderea, consolidarea și reabilitarea locuințelor, precum și pentru
construcția de lăcașuri de cult religios.
(2) Cota zero a taxei pe valoarea adăugată se aplică pentru
construcția, extinderea, consolidarea și reabilitarea locuințelor, precum
și pentru construcția de lăcașuri de cult religios, pentru lucrările care
îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
a) sunt prevăzute în autorizația eliberată în condițiile
Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării construcțiilor și unele
măsuri pentru realizarea locuințelor, republicată;
b) sunt executate de persoane fizice și/sau juridice autorizate,
cu respectarea reglementărilor privind proiectarea și executarea construcțiilor.
(3) Beneficiază de cota zero a taxei pe valoarea adăugată
următoarele categorii de persoane:
a) persoanele fizice care au cetățenie română și domiciliul
în România, pentru construcția de locuințe noi, precum și pentru lucrările
privind extinderea, consolidarea și reabilitarea clădirilor de locuit existente;
b) chiriașii, pentru lucrările de extindere, consolidare
și reabilitare a locuinței, pentru executarea cărora s-au obligat conform
contractului de închiriere înregistrat la organele fiscale;
c) persoanele juridice române, pentru construcția de locuințe
de serviciu sau de intervenție pentru salariații lor, precum și pentru
extinderea, consolidarea și reabilitarea acestora;
d) Patriarhia Română, mitropoliile, episcopiile, mânăstirile,
protopopiatele și parohiile, precum și cultele religioase recunoscute,
părțile lor componente, așezămintele, asociațiile, ordinele, congregațiile,
pentru construcția de lăcașuri de cult religios.
(4) Termenii locuință, locuință de serviciu și locuință
de intervenție, utilizați în prezentul ordin, sunt cei definiți în Legea
locuinței nr. 114/1996, republicată, cu modificările ulterioare.
(5) Prin termenii de mai jos se înțelege:
a) lucrări de consolidare - totalitatea lucrărilor de
intervenție asupra elementelor structurale sau ansamblului structural,
precum și introducerea de elemente structurale suplimentare care au ca
scop refacerea sau ridicarea gradului de stabilitate și rezistență al unor
construcții existente.
În categoria lucrărilor de consolidare pot fi incluse
și intervențiile asupra unor elemente nestructurale care însă prin degradarea
lor ar putea periclita siguranța elementelor structurale;
b) lucrări de extindere - lucrările efectuate în scopul
creșterii suprafețelor construite, cu condiția menținerii stării tehnice
a lucrărilor existente;
c) lucrări de reabilitare - totalitatea lucrărilor efectuate
pentru readucerea unei construcții existente la un grad de confort și siguranță
corespunzător stării inițiale a construcției sau chiar îmbunătățirii acesteia.
ART. 2
(1) Cota zero a taxei pe valoarea adăugată se realizează
astfel:
a) prin facturarea lucrărilor executate fără taxă pe valoarea
adăugată, cu exercitarea dreptului de deducere a taxei aferente intrărilor,
pe baza autorizației de construire, în limita valorii autorizate și a perioadei
de valabilitate a autorizației, pentru construcția, extinderea, consolidarea
și reabilitarea locuințelor;
b) prin facturarea lucrărilor executate fără taxă pe valoarea
adăugată, cu exercitarea dreptului de deducere a taxei aferente intrărilor,
pe baza autorizației de construire, în limita perioadei de valabilitate
a autorizației, pentru construcția de lăcașuri de cult religios.
Pe facturi se vor înscrie numărul și data, precum și emitentul
autorizației.
În cazul în care la realizarea lucrărilor prevăzute la
lit. a) și b) participă mai mulți executanți care facturează direct beneficiarului
lucrările executate, numai un singur prestator desemnat de beneficiar facturează
fără taxă pe valoarea adăugată, urmând ca ceilalți prestatori să factureze
cu taxă pe valoarea adăugată. Beneficiarul este obligat să facă cunoscut
organelor fiscale prestatorul desemnat să factureze fără taxă pe valoarea
adăugată;
c) prin restituirea taxei pe valoarea adăugată aferente
lucrărilor executate de prestatori care nu au fost desemnați de beneficiar
să factureze fără taxă pe valoarea adăugată, la terminarea lucrărilor de
construcție, extindere, consolidare și reabilitare;
d) prin restituirea taxei pe valoarea adăugată aferente
lucrărilor facturate peste limita valorii autorizate a lucrărilor, la terminarea
lucrărilor de construcție, extindere, consolidare și reabilitare a locuințelor,
în limita valorii reale a lucrărilor, declarate conform art. 28 din Legea
nr. 27/1994 privind impozitele și taxele locale, republicată, cu modificările
ulterioare.
(2) Persoanele menționate la art. 1 alin. (3) vor depune
cerere de restituire a taxei pe valoarea adăugată, conform modelului prezentat
în anexele nr. 1 a), 1 b) și 1 c), la organul fiscal teritorial la care
sunt înregistrate ca plătitoare de taxe și impozite, până la data de 31
decembrie a anului următor celui în care s-au finalizat lucrările.
Cererea de restituire a taxei pe valoarea adăugată va
fi însoțită de următoarele documente:
- copie de pe certificatul de înregistrare fiscală, respectiv
de pe buletinul de identitate sau cartea de identitate a persoanei fizice;
- copie de pe documentul prin care s-a aprobat construcția
de locuințe de serviciu sau de intervenție pentru salariați, precum și
extinderea, consolidarea sau reabilitarea locuințelor existente;
- copie de pe autorizația de construire, extindere, consolidare
sau reabilitare a locuinței, respectiv de construcție a lăcașului de cult
religios;
- copie de pe certificatul de urbanism, după caz;
- copie de pe actul de proprietate sau de concesionare
a terenului, după caz;
- copii de pe procesele-verbale de predare-primire a apartamentelor
construite, după caz;
- dovada înregistrării clădirii în Cartea funciară, în
condițiile Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, sau
în registrele de publicitate aflate în vigoare la judecătorii;
- copie de pe actul de proprietate a construcției (contract
de vânzare-cumpărare, de vânzare-cumpărare cu plata în rate, de construire
a locuinței cu credit, după caz);
- copie de pe contractul de închiriere, după caz;
- contractul încheiat cu unitatea prestatoare care efectuează
lucrările mai sus menționate, după caz;
- copie de pe certificatul de înregistrare ca plătitor
de taxă pe valoarea adăugată a unității prestatoare;
- copii de pe facturile fiscale, atât pentru lucrările
facturate fără taxă pe valoarea adăugată, cât și pentru cele facturate
cu taxă pe valoarea adăugată;
- copie de pe dovada plății facturilor fiscale;
- dovada declarării de către solicitant a valorii reale
a lucrării, conform art. 28 din Legea nr. 27/1994, republicată, cu modificările
ulterioare;
- orice alte documente considerate necesare pentru soluționarea
cererii.
În cazul persoanelor juridice cererea de restituire a
taxei pe valoarea adăugată va fi semnată de persoanele care angajează legal
persoana juridică solicitantă.
(3) Cererile de restituire a taxei pe valoarea adăugată
se analizează și se verifică, în termen de 30 de zile de la data depunerii,
de compartimentul cu atribuții de verificare și rambursare a taxei pe valoarea
adăugată, urmărindu-se respectarea reglementărilor în vigoare, existența
autorizației de construcție, existența facturilor fiscale în care sunt
menționate lucrările din autorizație și concordanța acestora cu copiile
anexate la cerere, determinarea corectă a bazei de impozitare și a taxei
pe valoarea adăugată, calitatea de plătitor a persoanei care a efectuat
lucrările, concordanța documentelor justificative anexate la cerere cu
natura și destinația cheltuielilor efectuate, achitarea facturilor fiscale.
Organele fiscale vor verifica, de asemenea, exactitatea,
realitatea și înregistrarea sumelor facturate în evidența contabilă a unităților
prestatoare, precum și dacă materialele înscrise în situațiile de lucrări
sau devize au fost procurate pe căi legale.
După verificare se va întocmi, în 3 exemplare, un proces-verbal
de control din care să rezulte: valoarea autorizată și valoarea facturată
a lucrărilor, suma de restituit și/sau suma neaprobată, cu menționarea
detaliată a motivelor ce au condus la această decizie.
(4) Procesele-verbale de control pot fi contestate de
titularul cererii de restituire a taxei pe valoarea adăugată, conform prevederilor
Legii nr. 105/1997 pentru soluționarea obiecțiunilor, contestațiilor și
a plângerilor asupra sumelor constatate și aplicate prin actele de control
sau de impunere ale organelor Ministerului Finanțelor, cu modificările
ulterioare.
(5) După aprobarea procesului-verbal de control se întocmesc
comunicarea către trezorerie, potrivit modelului prezentat în anexa nr.
2, precum și comunicarea către solicitant privind modul de soluționare
a cererii de restituire a taxei pe valoarea adăugată, ptrivit modelului
prezentat în anexa nr. 3.
În baza comunicării primite și a unui exemplar din procesul-verbal
de control aprobat, trezoreria va întocmi ordine de plată tip trezorerie
(OPHT) pentru sumele care se restituie prin virament, iar pentru sumele
restituite în numerar, prin casierie, se va întocmi dispoziție de plată
către casierie, cu respectarea normelor metodologice privind organizarea
și funcționarea trezoreriilor finanțelor publice. Plata se va face numai
titularului cererii, pe baza actelor de identitate, înscriindu-se pe dispoziția
de plată suma restituită, numele și prenumele persoanei căreia i s-a efectuat
plata, seria și numărul actului de identitate și unitatea care l-a eliberat.
Persoana care a primit numerarul semnează pe dispoziția de plată, indicând
data primirii sumei.
Trezoreria restituie taxa pe valoarea adăugată din contul
20.13.01.02 "Taxa pe valoarea adăugată restituită", deschis la trezoreria
statului. Direcția generală a finanțelor publice și controlului financiar
de stat a județului Ilfov restituie taxa pe valoarea adăugată din contul
60.13. x. 02, deschis la Banca Comercială Română - S.A., Sucursala Municipiului
București.
După efectuarea restituirii, trezoreria va remite către
compartimentul cu atribuții de verificare și rambursare a taxei pe valoarea
adăugată o copie de pe Jurnalul contului "Taxa pe valoarea adăugată restituită",
care se păstrează la dosarul de soluționare a cererii de restituire a taxei
pe valoarea adăugată, ca document pentru evidență și justificare.
ART. 3
(1) Pentru evidența cererilor de restituire a taxei pe
valoarea adăugată, organele fiscale teritoriale vor ține câte un "Registru
de evidență a restituirilor de taxă pe valoarea adăugată", potrivit modelului
prezentat în anexa nr. 4, pentru:
a) construcția de locuințe noi;
b) extinderea, consolidarea și reabilitarea locuințelor
existente;
c) construcția de lăcașuri de cult religios.
(2) Fiecare registru va fi completat, parafat, numerotat
și păstrat de unitatea fiscală care soluționează cererile de restituire
a taxei pe valoarea adăugată.
ART. 4
(1) Prezentul ordin se aplică pentru lucrările executate
începând cu data de 1 ianuarie 2000, cu respectarea termenului de valabilitate
a autorizației de construire.
(2) Pentru lucrările executate în cursul anului 2000 și
facturate cu taxă pe valoarea adăugată până la data intrării în vigoare
a prezentului ordin se restituie taxa pe valoarea adăugată conform procedurii
stabilite la art. 2.
ART. 5
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul finanțelor,
Decebal Traian Remeș
ANEXA 1 a)
CERERE
de restituire a taxei pe valoarea adăugată
_________________________________________________________________________
| 1. | Denumirea solicitantului .........................................
|
|____|____________________________________________________________________|
| 2. | Adresa:
|
| | Localitatea .............., str. .......... nr.
..., sectorul ..., |
| | codul poștal ........., codul fiscal ........,
județul ........... |
|____|____________________________________________________________________|
În conformitate cu prevederile art. 17 lit. B.n) din Ordonanța
de urgență a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată,
prin prezenta solicităm restituirea taxei pe valoarea adăugată plătite
pentru construcția locuinței situate în ........................................
(adresa)
în sumă ................... lei ..................................
.
(în cifre)
(în litere)
Se anexează următoarele documente justificative:
- copie de pe certificatul de înregistrare fiscală, respectiv
de pe buletinul de identitate sau de pe cartea de identitate a persoanei
fizice;
- copie de pe autorizația de construire;
- copie de pe certificatul de urbanism;
- copie de pe actul de proprietate sau de concesionare
a terenului, după caz;
- copii de pe procesele-verbale de predare-primire a apartamentelor
construite, după caz;
- dovada înregistrării clădirii în Cartea funciară, în
condițiile Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, sau
în registrele de publicitate aflate în vigoare la judecătorii;
- copie de pe contractul încheiat cu unitatea prestatoare
care efectuează lucrările, după caz;
- copie de pe certificatul de înregistrare ca plătitor
de taxă pe valoarea adăugată a unității prestatoare;
- copii de pe facturile fiscale;
- copie de pe dovada plății facturilor fiscale.
Solicităm restituirea în numerar/prin virament în contul
nr. .............., deschis la ......................, după caz.
Solicitant,
Numele ............. Prenumele ............... Funcția
..................
(dacă este cazul)
Semnătura .............. Ștampila (dacă este cazul)
ANEXA 1 b)
CERERE
de restituire a taxei pe valoarea adăugată
_________________________________________________________________________
| 1. | Denumirea solicitantului .........................................
|
|____|____________________________________________________________________|
| 2. | Adresa:
|
| | Localitatea .............., str. .......... nr.
..., sectorul ..., |
| | codul poștal ........., codul fiscal ........,
județul ........... |
|____|____________________________________________________________________|
În conformitate cu prevederile art. 17 lit. B.n) din Ordonanța
de urgență a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată,
prin prezenta solicităm restituirea taxei pe valoarea adăugată plătite
pentru extinderea, consolidarea sau reabilitarea locuinței situate în ..............
(adresa)
în sumă ................... lei ..................................
.
(în cifre)
(în litere)
Se anexează următoarele documente justificative:
- copie de pe certificatul de înregistrare fiscală, respectiv
de pe buletinul de identitate sau de pe cartea de identitate a persoanei
fizice;
- copie de pe autorizația de extindere, consolidare sau
reabilitare a locuinței;
- copie de pe certificatul de urbanism, după caz;
- copie de pe actul de proprietate sau de concesionare
a terenului, după caz;
- copie de pe dovada înregistrării clădirii în Cartea
funciară, în condițiile Legii cadastrului și a publicității imobiliare
nr. 7/1996 sau în registrele de publicitate aflate în vigoare la judecătorii;
- copie de pe actul de proprietate a construcției (contract
de vânzare-cumpărare, de vânzare-cumpărare cu plata în rate, de construire
a locuinței cu credit, după caz);
- copie de pe contractul de închiriere, după caz;
- copie de pe contractul încheiat cu unitatea prestatoare
care efectuează lucrările mai sus menționate, după caz;
- copie de pe certificatul de înregistrare ca plătitor
de taxă pe valoarea adăugată a unității prestatoare;
- copii de pe facturile fiscale;
- copie de pe dovada plății facturilor fiscale.
Solicităm restituirea în numerar/prin virament în contul
nr. ............., deschis la ............................., după caz.
Solicitant,
Numele ............. Prenumele ............... Funcția
..................
(dacă este cazul)
Semnătura .............. Ștampila (dacă este cazul)
ANEXA 1 c)
CERERE
de restituire a taxei pe valoarea adăugată
_________________________________________________________________________
| 1. | Denumirea solicitantului .........................................
|
|____|____________________________________________________________________|
| 2. | Adresa:
|
| | Localitatea .............., str. .......... nr.
..., sectorul ..., |
| | codul poștal ........., codul fiscal ........,
județul ........... |
|____|____________________________________________________________________|
În conformitate cu prevederile art. 17 lit. B.o) din Ordonanța
de urgență a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată,
prin prezenta solicităm restituirea taxei pe valoarea adăugată plătite
pentru construcția lăcașului de cult religios situat în ..........................,
(adresa)
în sumă ................... lei ..................................
.
(în cifre)
(în litere)
Se anexează următoarele documente justificative:
- copie de pe certificatul de înregistrare fiscală;
- copie de pe autorizația de construire;
- copie de pe certificatul de urbanism;
- copie de pe actul de proprietate sau de concesionare
a terenului, după caz;
- copie de pe dovada înregistrării în Cartea funciară,
în condițiile Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996,
sau în registrele de publicitate aflate în vigoare la judecătorii;
- copie de pe contractul încheiat cu unitatea prestatoare
care efectuează lucrările mai sus menționate, după caz;
- copie de pe certificatul de înregistrare ca plătitor
de taxă pe valoarea adăugată a unității prestatoare;
- copii de pe facturile fiscale;
- copie de pe dovada plății facturilor fiscale.
Solicităm restituirea prin virament în contul nr. .................,
deschis la .......................... .
Solicitant,
Numele ............. Prenumele .trivit modelului prezentat
în anexa nr. 3.
În baza comunicării primite și a unui exemplar din procesul-verbal
de control aprobat, trezoreria va întocmi ordine de plată tip trezorerie
(OPHT) pentru sumele care se restituie prin virament, iar pentru sumele
restituite în numerar, prin casierie, se va întocmi dispoziție de plată
către casierie, cu respectarea normelor metodologice privind organizarea
și funcționarea trezoreriilor finanțelor publice. Plata se va face numai
titularului cererii, pe baza actelor de identitate, înscriindu-se pe dispoziția
de plată suma restituită, numele și prenumele persoanei căreia i s-a efectuat
plata, seria și numărul actului de identitate și unitatea care l-a eliberat.
Persoana care a primit numerarul semnează pe dispoziția de plată, indicând
data primirii sumei.
Trezoreria restituie taxa pe valoarea adăugată din contul
20.13.01.02 "Taxa pe valoarea adăugată restituită", deschis la trezoreria
statului. Direcția generală a finanțelor publice și controlului financiar
de stat a județului Ilfov restituie taxa pe valoarea adăugată din contul
60.13. x. 02, deschis la Banca Comercială Română - S.A., Sucursala Municipiului
București.
După efectuarea restituirii, trezoreria va remite către
compartimentul cu atribuții de verificare și rambursare a taxei pe valoarea
adăugată o copie de pe Jurnalul contului "Taxa pe valoarea adăugată restituită",
care se păstrează la dosarul de soluționare a cererii de restituire a taxei
pe valoarea adăugată, ca document pentru evidență și justificare.
ART. 3
(1) Pentru evidența cererilor de restituire a taxei pe
valoarea adăugată, organele fiscale teritoriale vor ține câte un "Registru
de evidență a restituirilor de taxă pe valoarea adăugată", potrivit modelului
prezentat în anexa nr. 4, pentru:
a) construcția de locuințe noi;
b) extinderea, consolidarea și reabilitarea locuințelor
existente;
c) construcția de lăcașuri de cult religios.
(2) Fiecare registru va fi completat, parafat, numerotat
și păstrat de unitatea fiscală care soluționează cererile de restituire
a taxei pe valoarea adăugată.
ART. 4
(1) Prezentul ordin se aplică pentru lucrările executate
începând cu data de 1 ianuarie 2000, cu respectarea termenului de valabilitate
a autorizației de construire.
(2) Pentru lucrările executate în cursul anului 2000 și
facturate cu taxă pe valoarea adăugată până la data intrării în vigoare
a prezentului ordin se restituie taxa pe valoarea adăugată conform procedurii
stabilite la art. 2.
ART. 5
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul finanțelor,
Decebal Traian Remeș
ANEXA 1 a)
CERERE
de restituire
a taxei pe valoarea adăugată
_________________________________________________________________________
| 1. | Denumirea solicitantului
......................................... |
|____|____________________________________________________________________|
| 2. | Adresa:
|
|
| Localitatea .............., str. .......... nr. ..., sectorul ..., |
|
| codul poștal ........., codul fiscal ........, județul ........... |
|____|____________________________________________________________________|
În conformitate cu prevederile art. 17 lit. B.n) din Ordonanța
de urgență a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată,
prin prezenta solicităm restituirea taxei pe valoarea adăugată plătite
pentru construcția locuinței situate în ........................................
(adresa)
în sumă ................... lei ..................................
.
(în cifre)
(în litere)
Se anexează următoarele documente justificative:
- copie de pe certificatul de înregistrare
fiscală, respectiv de pe buletinul de identitate sau de pe cartea de identitate
a persoanei fizice;
- copie de pe autorizația de construire;
- copie de pe certificatul de urbanism;
- copie de pe actul de proprietate
sau de concesionare a terenului, după caz;
- copii de pe procesele-verbale
de predare-primire a apartamentelor construite, după caz;
- dovada înregistrării clădirii
în Cartea funciară, în condițiile Legii cadastrului și a publicității imobiliare
nr. 7/1996, sau în registrele de publicitate aflate în vigoare la judecătorii;
- copie de pe contractul încheiat
cu unitatea prestatoare care efectuează lucrările, după caz;
- copie de pe certificatul de înregistrare
ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată a unității prestatoare;
- copii de pe facturile fiscale;
- copie de pe dovada plății facturilor
fiscale.
Solicităm restituirea în numerar/prin virament în contul
nr. .............., deschis la ......................, după caz.
Solicitant,
Numele ............. Prenumele ............... Funcția
..................
______________-
|
|