Art. 2. - Principiile
care stau la baza atribuirii contractului de achizitie publica sunt:
a) libera concurenta, respectiv
asigurarea conditiilor pentru ca orice furnizor de produse, executant de
lucrari sau prestator de servicii, indiferent de nationalitate, sa aiba
dreptul de a deveni, in conditiile legii, contractant;
b) eficienta utilizarii
fondurilor publice, respectiv folosirea sistemului concurential si a criteriilor
economice pentru atribuirea contractului de achizitie publica;
c) transparenta, respectiv
punerea la dispozitie tuturor celor interesati a informatiilor referitoare
la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica;
d) tratamentul egal, respectiv
aplicarea in mod nediscriminatoriu a criteriilor de selectie si a criteriilor
pentru atribuirea contractului de achizitie publica, astfel incat orice
furnizor de produse, executant de lucrari sau prestator de servicii sa
aiba sanse egale de a i se atribui contractul respectiv;
e) confidentialitatea,
respectiv garantarea protejarii secretului comercial si a proprietatii
intelectuale a ofertantului.
Art. 5. -
(1) Este autoritate contractanta,
in sensul prezentei ordonante de urgenta:
a) oricare autoritate publica,
asa cum este aceasta definita in Constitutia Romaniei, inclusiv autoritatea
judecatoreasca;
b) oricare institutie publica,
de interes general sau local, autonoma ori aflata in subordinea sau sub
controlul unei autoritati publice;
c) Academia Romana si institutiile
subordonate acesteia;
d) oricare persoana juridica
ce desfasoara activitati relevante in unul dintre sectoarele de utilitati
publice - apa, energie, transporturi si telecomunicatii - si care beneficiaza
de drepturi speciale sau exclusive pentru desfasurarea unor astfel de activitati,
in sensul ca nu are piata concurentiala datorita existentei unei pozitii
de monopol sau prin efectul unui act normativ ori administrativ.
(2) Este autoritate contractanta
si asociatia contractanta; in acest caz, prin conventie civila partile
desemneaza din randul lor acea persoana juridica ce le reprezinta, in calitate
de achizitor unic, in raporturile cu orice furnizor, executant sau prestator.
(3) Prin hotarare a Guvernului
se pot stabili si alte persoane juridice care au obligatia de a efectua
achizitii publice potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta,
in cazul in care activitatea acestora se desfasoara pe piete in care concurenta
este exclusa prin efectul unui act normativ sau administrativ ori datorita
existentei unei pozitii de monopol.
Art. 6. -
(1) In sensul prevederilor art.
5 alin. (1) lit. d) sunt considerate activitati relevante urmatoarele:
a) punerea la dispozitie
sau exploatarea de retele fixe destinate sa asigure, in beneficiul publicului,
activitati in domeniul productiei, transportului sau distributiei de apa
potabila, energie electrica, combustibili gazosi sau energie termica si
apa calda, precum si furnizarea de apa potabila, de energie electrica,
de combustibili gazosi sau de energie termica si de apa calda catre aceste
retele;
b) evacuarea sau tratarea
apelor uzate;
c) exploatarea unui areal
geografic in scopul prospectarii sau extractiei de petrol brut, gaze naturale,
carbuni sau alti combustibili solizi;
d) exploatarea unui areal
geografic in scopul punerii la dispozitie transportatorilor care opereaza
pe cai rutiere, aeriene, maritime sau fluviale, de drumuri publice, de
aeroporturi, de porturi maritime/fluviale sau de alte terminale de retea
de transport;
e) punerea la dispozitie
sau exploatarea de retele de transport destinate sa asigure prestarea de
servicii in beneficiul publicului, in domeniul transportului pe calea ferata
si transportului terestru de calatori, programate;
f) punerea la dispozitie
sau exploatarea de retele publice de telecomunicatii ori asigurarea, in
beneficiul publicului, a unuia sau mai multor servicii de telecomunicatii.
(2) Activitatile prevazute la
alin. (1) lit. a) nu sunt considerate ca fiind activitati relevante daca:
a) in cazul apei potabile
si energiei electrice: - productia de apa potabila sau de energie electrica
este destinata desfasurarii unei alte activitati decat cele prevazute la
alin. (1); - alimentarea retelei publice depinde numai de consumul propriu
al furnizorului, iar cantitatea furnizata retelei nu a depasit 30% din
productia totala de apa potabila sau energie electrica, avandu-se in vedere
media ultimilor 3 ani, inclusiv anul in curs;
b) in cazul combustibililor
gazosi, energiei termice si apei calde: - productia de combustibili gazosi
sau de energie termica si apa calda este consecinta inevitabila a desfasurarii
unei alte activitati decat cele prevazute la alin. (1); - alimentarea retelei
publice este facuta numai in scopul de a exploata in mod economic aceasta
productie, iar cifra de afaceri rezultata din alimentarea retelei nu a
depasit 20% din cifra de afaceri totala realizata, avandu-se in vedere
media ultimilor 3 ani, inclusiv anul in curs.
(3) Prestarea de servicii de
transport efectuat cu autobuze sau autocare nu este considerata activitate
relevanta in cazul in care si alte persoane juridice au dreptul sa presteze
acelasi tip de servicii, in aceeasi zona geografica si in aceleasi conditii.
(4) Autoritatea contractanta
nu are obligatia de a aplica prevederile prezentei ordonante de urgenta
in cazul achizitiei de produse, servicii sau lucrari destinate in mod exclusiv
prestarii unuia sau mai multor servicii de telecomunicatii, in cazul in
care si alte persoane juridice au dreptul sa presteze servicii de telecomunicatii
similare, in aceeasi zona geografica si in aceleasi conditii.
Art. 7. -
(1) O autoritate contractanta
din domeniul apararii nationale, ordinii publice, sigurantei si securitatii
nationale are obligatia de a aplica prevederile prezentei ordonante de
urgenta, cu exceptia cazului in care achizitioneaza produse si servicii
in legatura cu productia sau comertul de arme, munitie si sisteme de armament
pentru razboi sau a cazului in care atribuirea contractului de servicii
sau de furnizare ar putea conduce la difuzarea de informatii contrare intereselor
de aparare si securitate a tarii.
(2) Lista cuprinzand produsele
si serviciile la care se face referire la alin. (1), precum si procedurile
pentru atribuirea unor astfel de contracte se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
Art. 8. -
(1) Autoritatea contractanta
nu are obligatia de a aplica prevederile prezentei ordonante de urgenta
atunci cand atribuie contracte de achizitie publica, daca:
a) contractul are caracter
secret sau indeplinirea sa implica masuri speciale de securitate, in concordanta
cu prevederile legale referitoare la apararea nationala, ordinea publica,
siguranta si securitatea nationala;
b) procedurile de atribuire
a contractelor de achizitie publica sunt stabilite ca urmare a: - unui
tratat sau a unui acord international ce vizeaza implementarea sau exploatarea
unui proiect, in comun cu unul sau mai multi parteneri straini; - unui
tratat, acord international sau a altor asemenea referitoare la stationarea
de trupe; - aplicarii unei proceduri specifice unor organisme financiare
internationale sau a altor donatori/creditori;
c) contractul este contract
de servicii si se atribuie unei persoane juridice care este ea insasi autoritate
contractanta si care presteaza aceste servicii in baza unor drepturi exclusive
stabilite conform prevederilor legale;
d) contractul are ca obiect
cumpararea apei de suprafata sau din subteran;
e) contractul are ca obiect
cumpararea de energie, de produse energetice ale industriei extractive
sau de alti combustibili, in scopul: - desfasurarii de activitati in domeniul
productiei, transportului sau distributiei de apa potabila, energie electrica,
combustibili gazosi sau energie termica si apa calda; - desfasurarii de
activitati in domeniul prospectarii sau extractiei de petrol brut, gaze
naturale, carbuni sau alti combustibili solizi;
f) contractul are ca obiect:
- cumpararea sau inchirierea, prin orice mijloace financiare, de terenuri/cladiri/alte
bunuri imobiliare existente sau a drepturilor asupra acestora; - cumpararea,
dezvoltarea, productia sau coproductia de programe de catre institutii
de radiodifuziune si televiziune, precum si achizitia de timpi de emisie;
- prestarea de servicii de telefonie, de telegrafie, telex si intretinere
a retelei, de radioficare si de comunicatii prin satelit; - prestarea de
servicii de arbitrare si conciliere; - prestarea de servicii de intermediere
financiara in legatura cu emiterea, cumpararea, vanzarea sau transferul
valorilor mobiliare, precum si prestarea de servicii de catre Banca Nationala
a Romaniei; - angajarea de mana de lucru (contracte de munca); - prestarea
de servicii de cercetare-dezvoltare remunerate integral de catre autoritatea
contractanta si ale caror rezultate nu sunt necesare autoritatii contractante
in propriul beneficiu. In oricare din cazurile prevazute la lit. f) autoritatea
contractanta are obligatia de a atribui contractul de achizitie publica
pe baza respectarii unor criterii de natura economica si, in masura in
care este posibil, prin utilizarea sistemului concurential adaptat la specificul
achizitiei.
(2) Autoritatea contractanta
nu are obligatia de a aplica prevederile prezentei ordonante de urgenta
atunci cand achizitioneaza:
a) servicii hoteluri si
restaurante;
b) servicii de transport
pe calea ferata;
c) servicii de transport
pe apa;
d) servicii anexe si auxiliare
transportului;
e) servicii juridice;
f) servicii de selectie
si plasare a fortei de munca;
g) servicii de investigatie
si protectie a bunurilor si persoanelor;
h) servicii de invatamant;
i) servicii de sanatate
si asistenta sociala;
j) servicii recreative,
culturale si sportive. In oricare dintre aceste cazuri autoritatea contractanta
are obligatia de a atribui contractul de achizitie publica pe baza respectarii
unor criterii de natura economica si, in masura in care este posibil, prin
utilizarea sistemului concurential adaptat la specificul achizitiei.
(3) Autoritatile contractante
care desfasoara activitati relevante in sectoarele de utilitati publice
nu au obligatia de a aplica prevederile prezentei ordonante de urgenta
atunci cand achizitioneaza:
a) produse, in scopul de
a le revinde sau de a le inchiria, si nu beneficiaza de nici un drept special
sau exclusiv cu privire la produsele pe care urmeaza sa le vanda sau sa
le inchirieze, iar alte persoane juridice au si ele dreptul de a vinde
sau de a inchiria produse similare in aceleasi conditii ca si autoritatea
contractanta;
b) produse, lucrari sau
servicii destinate altor scopuri decat desfasurarea de activitati relevante;
c) produse, lucrari sau
servicii destinate desfasurarii unor activitati relevante in alta tara
decat Romania, in conditiile in care realizarea acestui scop nu presupune
utilizarea fizica a unei retele sau a unui areal geografic din Romania.
(4) Autoritatea contractanta
are dreptul de a proceda la cumparare directa, potrivit normelor de aplicare
a prezentei ordonante de urgenta, fara a avea obligatia de a aplica procedurile
prevazute la art. 9, in cazul in care achizitioneaza produse, lucrari sau
servicii, a caror valoare, fara T.V.A., cumulata pe parcursul unui an,
nu depaseste echivalentul in lei a 1.500 euro.
Art. 10. - Contractele de achizitie publica se atribuie de regula prin aplicarea procedurilor de licitatie deschisa sau restransa.
Art. 11. -
(1) Autoritatea contractanta
are dreptul de a aplica procedura de negociere competitiva numai in urmatoarele
cazuri:
a) atunci cand, in urma
aplicarii unei proceduri de licitatie deschisa sau restransa nu a fost
primita nici o oferta sau nici o oferta corespunzatoare si numai daca autoritatea
contractanta, dupa consultarea si negocierea cu furnizorii, executantii
sau prestatorii, nu modifica substantial cerintele prevazute initial in
documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei;
b) in situatii exceptionale,
temeinic motivate, atunci cand autoritatea contractanta isi propune sa
dobandeasca servicii sau lucrari care nu permit o estimare initiala a valorii
contractului de achizitie publica datorita naturii serviciilor sau lucrarilor
respective ori datorita riscurilor pe care le implica prestarea sau executia
acestora;
c) atunci cand serviciile
pe care autoritatea contractanta isi propune sa le dobandeasca sunt de
asa natura incat caietul de sarcini nu poate fi elaborat cu precizia pe
care o impune atribuirea unui contract de achizitie publica prin licitatie
deschisa sau restransa;
d) atunci cand autoritatea
contractanta achizitioneaza produse care urmeaza sa fie fabricate sau lucrari
ce urmeaza sa fie executate exclusiv in scopul cercetarii stiintifice,
experimentarii sau dezvoltarii tehnologice si numai daca autoritatea contractanta
nu urmareste asigurarea unei rentabilitati sau acoperirea costurilor aferente
cercetarii stiintifice, experimentarii sau dezvoltarii tehnologice;
e) atunci cand, ca urmare
a organizarii unui concurs de solutii, trebuie sa atribuie contractul de
achizitie publica unuia dintre concurentii castigatori ai concursului respectiv
si numai daca autoritatea contractanta transmite invitatie de participare
tuturor concurentilor castigatori ai concursului respectiv.
(2) Prin exceptie de la prevederile
alin. (1) autoritatile contractante care desfasoara activitati relevante
in sectoarele de utilitati publice au dreptul de a aplica procedura de
negociere competitiva, fara restrictii, in cazul in care finantarea contractului
de achizitie publica nu implica utilizarea de fonduri publice.
Art. 12. - Autoritatea
contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere cu o singura
sursa numai in urmatoarele cazuri:
a) atunci cand produsele,
lucrarile sau serviciile pot fi furnizate, executate sau prestate doar
de un singur contractant, din motive de natura tehnica, artistica sau din
motive legate de protectia unui drept de exclusivitate asupra acestora;
b) atunci cand autoritatea
contractanta isi propune sa achizitioneze, in mod aditional, produse destinate
inlocuirii partiale, suplimentarii sau extinderii echipamentelor si instalatiilor
achizitionate, anterior, de la un anumit furnizor si cand constata ca aceste
produse nu se pot achizitiona decat de la acelasi furnizor, in vederea
evitarii incompatibilitatii sau dificultatilor tehnice sporite de operare
si intretinere pe care le implica achizitionarea de produse cu caracteristici
tehnice diferite de cele deja achizitionate. Autoritatea contractanta are
dreptul de a aplica aceasta procedura numai intr-un interval de cel mult
3 ani de la atribuirea contractului de achizitie publica initial;
c) atunci cand autoritatea
contractanta isi propune sa achizitioneze servicii suplimentare sau lucrari
suplimentare, care, desi nu au fost incluse in contractul de servicii,
respectiv in contractul de lucrari, atribuit anterior unui contractant,
au devenit, ca urmare a unor situatii neprevazute, necesare pentru finalizarea
contractului in cauza si numai daca se respecta, in mod cumulativ, urmatoarele
conditii: - atribuirea sa fie facuta aceluiasi contractant; - serviciile/lucrarile
suplimentare nu pot fi separate, din punct de vedere tehnic si economic,
de contractul initial, intrucat altfel ar aduce prejudicii majore autoritatii
contractante sau, desi separabile de contractul initial, sunt strict necesare
in vederea indeplinirii acestuia; - valoarea estimata a noului contract
nu trebuie sa depaseasca 50% din valoarea actualizata a contractului de
servicii, respectiv de lucrari, atribuit initial;
d) atunci cand, ulterior
atribuirii unui contract de servicii sau de lucrari, autoritatea contractanta
isi propune sa achizitioneze noi servicii, respectiv noi lucrari, care
sunt similare serviciilor sau lucrarilor achizitionate prin contractul
atribuit initial, si numai daca se respecta, in mod cumulativ, urmatoarele
conditii: - noile servicii sau lucrari sunt in conformitate cu cerintele
din caietul de sarcini elaborat cu ocazia atribuirii contractului initial,
iar aceasta atribuire s-a realizat prin procedura de licitatie deschisa
sau prin procedura de licitatie restransa; - in anuntul de participare
pentru atribuirea contractului initial de servicii sau de lucrari s-a precizat
ca pentru achizitionarea ulterioara de servicii similare, respectiv de
lucrari similare, se va putea aplica procedura de negociere cu o singura
sursa; - valoarea estimata a contractului initial de servicii sau de lucrari
s-a determinat inclusiv prin luarea in calcul a serviciilor similare, respectiv
a lucrarilor similare ce se vor achizitiona ulterior; - autoritatea contractanta
achizitioneaza astfel de servicii sau de lucrari intr-un interval de cel
mult 3 ani de la atribuirea contractului initial;
e) atunci cand, ca urmare
a organizarii unui concurs de solutii, trebuie sa atribuie contractul de
achizitie publica concurentului castigator al concursului respectiv;
f) atunci cand o autoritate
contractanta care desfasoara activitati relevante in sectoarele de utilitati
publice achizitioneaza produse cotate si tranzactionate la burse de marfuri
recunoscute oficial;
g) atunci cand o autoritate
contractanta care desfasoara activitati relevante in sectoarele de utilitati
publice beneficiaza de posibilitatea valorificarii unei oportunitati de
scurta durata, extrem de avantajoase, si in urma careia poate cumpara produse
la un pret considerabil mai scazut decat cel practicat pe piata, pentru
produse de acelasi nivel tehnic si calitativ;
h) in situatie de forta
majora (calamitate naturala, conflagratie) sau in orice alte cazuri temeinic
motivate care nu au putut fi prevazute si ale caror circumstante nu se
datoreaza, sub nici o forma, vreunei actiuni a autoritatii contractante,
dar numai pentru achizitionarea produselor, serviciilor, lucrarilor necesare
pentru a face fata situatiei de extrema urgenta, intr-o perioada imediata,
de regula nu mai mult de o luna.
Art. 13. - Autoritatea
contractanta are dreptul de a aplica procedura de cerere de oferta numai
in cazul in care valoarea estimata, fara T.V.A., a contractului de achizitie
publica este mai mica decat echivalentul in lei a urmatoarelor praguri:
a) pentru contractul de
furnizare: 40.000 euro;
b) pentru contractul de
servicii: 40.000 euro;
c) pentru contractul de
lucrari: 100.000 euro.
Art. 14. - Indiferent de procedura aplicata, autoritatea contractanta are obligatia sa asigure respectarea principiilor liberei concurente, transparentei, tratamentului egal si confidentialitatii in relatia cu furnizorii, executantii sau prestatorii interesati sa participe la procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica.
Art. 15. -
(1) Autoritatea contractanta
are obligatia de a estima valoarea contractului de achizitie publica prin
luarea in considerare a duratei contractului si a tuturor costurilor implicate
pentru indeplinirea acestuia. Regulile care urmeaza sa fie aplicate pentru
estimarea valorii contractului de achizitie publica se stabilesc prin normele
de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Autoritatea contractanta
nu are dreptul de a diviza contractul de achizitie publica in mai multe
contracte distincte de valoare mai mica, in scopul de a evita aplicarea
procedurilor de licitatie deschisa sau restransa.
Art. 17. -
(1) Autoritatea contractanta
are obligatia sa transmita spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a VI-a - Achizitii publice, un anunt de participare, in toate cazurile
in care aplica una dintre procedurile prin licitatie deschisa, restransa
sau prin negociere competitiva, precum si in cazul in care intentioneaza
sa organizeze un concurs de solutii.
(2) Autoritatea contractanta
are obligatia de a preciza in anuntul de participare la concursul de solutii
daca acesta este urmat de atribuirea unui contract de achizitie publica
unuia dintre concurentii castigatori ai concursului.
(3) Autoritatea contractanta
are dreptul, in scopul asigurarii unei transparente maxime, sa faca cunoscut
anuntul de participare si prin alte mijloace de informare locala, nationale
sau internationale, dar numai dupa publicarea anuntului respectiv in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice, si cu obligatia
de a respecta intocmai continutul si forma anuntului publicat.
(4) Prin exceptie de la prevederile
alin. (1) autoritatea contractanta nu are obligatia, atunci cand aplica
procedura prin negociere competitiva, de a transmite spre publicare un
anunt de participare in oricare dintre urmatoarele cazuri:
a) atunci cand, in urma
aplicarii unei proceduri prin licitatie deschisa sau restransa, nu a fost
prezentata nici o oferta;
b) atunci cand, in urma
aplicarii unei proceduri prin licitatie deschisa sau restransa, au fost
respinse toate ofertele prezentate si numai daca autoritatea contractanta
transmite invitatie de participare cel putin tuturor ofertantilor care
au fost calificati in cadrul procedurii initiale;
c) atunci cand, ca urmare
a organizarii unui concurs de solutii, trebuie sa atribuie contractul de
achizitie publica unuia dintre concurentii castigatori ai concursului respectiv;
d) atunci cand autoritatea
contractanta achizitioneaza lucrari ce urmeaza sa fie executate exclusiv
in scopul cercetarii stiintifice, experimentarii sau dezvoltarii tehnologice
si prin care autoritatea contractanta nu urmareste asigurarea unei rentabilitati
sau acoperirea costurilor aferente cercetarii stiintifice, experimentarii
sau dezvoltarii tehnologice.
Art. 18. -
(1) Autoritatea contractanta
are obligatia de a transmite spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a VI-a - Achizitii publice, un anunt de atribuire a contractului
de achizitie publica, nu mai tarziu de 30 de zile de la data incheierii
contractului de achizitie publica.
(2) Autoritatea contractanta
care a organizat un concurs de solutii are obligatia de a transmite spre
publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice,
un anunt privind rezultatul concursului respectiv nu mai tarziu de 30 de
zile de la data deciziei juriului.
(3) In cazul aplicarii procedurii
prin cerere de oferta autoritatea contractanta nu are obligatia de a respecta
prevederile alin. (1).
Art. 19. -
(1) Regia Autonoma "Monitorul
Oficial" are obligatia de a publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
a VI-a - Achizitii publice, in termen de cel mult 12 zile de la data inregistrarii
acestora, anunturile prevazute la art. 16, 17 si 18.
(2) In cazul in care, din motive
de urgenta, autoritatea contractanta accelereaza aplicarea procedurii de
licitatie restransa sau de negociere competitiva potrivit prevederilor
art. 21 alin. (4) Regia Autonoma "Monitorul Oficial" are obligatia de a
publica anuntul de participare in termen de cel mult 5 zile de la data
inregistrarii acestuia.
(3) Continutul anunturilor prevazute
la art. 16, 17 si 18, precum si al invitatiei de participare se stabileste
prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 20. -
(1) In cazul aplicarii procedurii
de licitatie deschisa autoritatea contractanta are obligatia de a stabili
si de a include in anuntul de participare data limita pentru depunerea
ofertelor.
(2) Data limita stabilita pentru
depunerea ofertelor nu trebuie sa fie mai devreme de 40 de zile de la data
publicarii anuntului de participare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
a VI-a - Achizitii publice.
(3) Prin exceptie de la prevederile
alin. (2), in cazul in care autoritatea contractanta a publicat in anul
respectiv un anunt de intentie referitor la contractul de achizitie publica
ce urmeaza sa fie atribuit, aceasta are dreptul de a reduce perioada fixata
pentru depunerea ofertelor, care nu trebuie sa fie mai mica de 15 zile
de la data publicarii anuntului de participare in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice.
(4) Prevederea alin. (3) este
aplicabila numai in cazul in care anuntul de intentie a fost transmis de
catre autoritatea contractanta, spre publicare, cu cel putin 52 de zile
inainte de data transmiterii, spre publicare, a anuntului de participare.
Art. 21. -
(1) In cazul aplicarii primei
etape a procedurii de licitatie restransa sau de negociere competitiva
autoritatea contractanta are obligatia de a stabili si de a include in
anuntul de participare data limita de primire a documentelor de calificare,
insotite de scrisoarea de interes prin care se manifesta intentia candidatului
de a participa la procedura.
(2) Data limita stabilita de
autoritatea contractanta nu trebuie sa fie mai devreme de 25 de zile de
la data publicarii anuntului de participare in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a VI-a - Achizitii publice.
(3) Autoritatile contractante
care desfasoara activitati relevante in sectoarele de utilitati publice
au dreptul de a reduce aceasta perioada la 10 zile de la data publicarii
anuntului de participare.
(4) Autoritatea contractanta
are dreptul de a accelera aplicarea procedurii prin licitatie restransa
sau prin negociere competitiva si anume de a reduce numarul de zile prevazut
la alin. (2), dar nu la mai putin de 15 zile si numai in situatia in care,
din motive de urgenta, respectarea numarului de zile prevazut la alineatul
respectiv ar cauza prejudicii autoritatii contractante. In acest caz autoritatea
contractanta are obligatia de a include in anuntul de participare motivele
aplicarii accelerate a procedurii prin licitatie restransa sau prin negociere
competitiva.
Art. 22. -
(1) In etapa a II-a a procedurii
de licitatie restransa sau de negociere competitiva autoritatea contractanta
are obligatia de a stabili si de a include in invitatia de participare
adresata candidatilor selectati data limita pentru depunerea ofertelor.
(2) Data limita stabilita pentru
depunerea ofertelor nu trebuie sa fie mai devreme de:
a) 40 de zile de la data
transmiterii invitatiei de participare pentru a depune oferta, in cazul
aplicarii procedurii de licitatie restransa;
b) 15 zile de la data transmiterii
invitatiei de participare pentru a depune oferta, in cazul aplicarii procedurii
de negociere competitiva.
(3) Prin exceptie de la prevederile
alin. (2) lit. a), in cazul in care autoritatea contractanta a publicat
in anul respectiv un anunt de intentie referitor la contractul de achizitie
publica care urmeaza sa fie atribuit, aceasta are dreptul de a reduce perioada
fixata pentru depunerea ofertelor, care nu trebuie sa fie mai mica de 30
de zile de la data transmiterii invitatiei de participare pentru a depune
oferta.
(4) Prevederea alin. (3) este
aplicabila numai in cazul in care anuntul de intentie a fost transmis de
catre autoritatea contractanta, spre publicare, cu cel putin 52 de zile
inainte de data transmiterii, spre publicare, a anuntului de participare.
(5) In cazul in care, din motive
de urgenta, respectarea numarului de zile prevazut la alin. (2) lit. a)
ar cauza prejudicii autoritatii contractante, aceasta are dreptul de a
accelera aplicarea procedurii de licitatie restransa prin reducerea numarului
de zile, dar nu la mai putin de 15 zile.
Art. 23. - In cazul
aplicarii procedurii de cerere de oferta autoritatea contractanta are obligatia
de a stabili si de a include in invitatia de participare data limita pentru
depunerea ofertelor, care nu trebuie sa fie mai devreme de:
a) 15 zile de la data transmiterii
invitatiei de participare, in cazul atribuirii contractelor de lucrari;
b) 7 zile de la data transmiterii
invitatiei de participare, in cazul atribuirii contractelor de furnizare
sau de servicii.
Art. 24. -
(1) Autoritatea contractanta
are obligatia de a stabili in mod adecvat perioada fixata pentru data limita
a depunerii ofertelor prin extinderea perioadelor minime prevazute la art.
20, 22 si 23, daca, datorita volumului si complexitatii lor, nu pot fi
elaborate si depuse oferte in timp util sau daca oferta nu poate fi elaborata
si depusa decat fie dupa vizitarea amplasamentelor, fie dupa consultarea
la fata locului a documentelor-anexa la caietul de sarcini.
(2) Autoritatea contractanta
are dreptul de a prelungi perioada stabilita prin data limita pentru depunerea
ofertei. In acest caz autoritatea contractanta are obligatia de a comunica
noua data de depunere, in scris, cu cel putin 6 zile inainte de data limita
stabilita initial, tuturor furnizorilor, executantilor sau prestatorilor
care au obtinut, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, un exemplar
al documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
Art. 25. - Orice furnizor, executant sau prestator, roman sau strain, persoana fizica sau juridica, are dreptul de a participa, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, la procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica; furnizorul, executantul sau prestatorul strain beneficiaza in Romania de acelasi regim privind participarea de care beneficiaza si furnizorul, executantul sau prestatorul roman in tara in care furnizorul, executantul sau prestatorul strain este rezident.
Art. 26. -
(1) In cazul aplicarii procedurii
de licitatie deschisa numarul de furnizori, de executanti sau de prestatori
care au dreptul de a depune oferta este nelimitat.
(2) Autoritatea contractanta
are obligatia de a repeta procedura de licitatie deschisa in cazul in care
numarul de furnizori, executanti sau prestatori care au depus oferta este
mai mic de 2.
(3) In cazul in care, in urma
repetarii procedurii, numarul de furnizori, executanti sau prestatori care
au depus oferta este mai mic de 2, autoritatea contractanta are dreptul
fie de a atribui contractul de achizitie publica ofertantului care a depus
oferta, fie de a repeta procedura.
(4) In orice situatie autoritatea
contractanta nu are obligatia de a repeta procedura de licitatie deschisa
in cazul in care primeste cel putin o oferta corespunzatoare din punct
de vedere al tuturor cerintelor solicitate prin documentatia pentru elaborarea
si prezentarea ofertei.
Art. 27. -
(1) In cazul aplicarii procedurii
prin licitatie restransa sau prin negociere competitiva cu anunt de participare
orice furnizor, executant sau prestator are dreptul de a participa la prima
etapa de selectare.
(2) Autoritatea contractanta
are dreptul de a stabili candidatii selectati numai dintre candidatii calificati.
Atunci cand selecteaza candidatii autoritatea contractanta are obligatia
de a aplica criterii referitoare numai la capacitatea tehnica si cea economico-financiara.
(3) Numarul de candidati selectati
trebuie sa se incadreze intre limita minima si limita maxima a intervalului
precizat in anuntul de participare sau sa fie egal cu numarul precizat
in anuntul de participare. Acest numar trebuie sa fie:
a) nu mai mic de 5 si nici
mai mare de 20 de candidati selectati, in cazul aplicarii procedurii prin
licitatie restransa;
b) 2-3 candidati selectati,
in cazul aplicarii procedurii prin negociere competitiva.
(4) Autoritatea contractanta
nu are obligatia de a repeta procedura de licitatie restransa sau de negociere
competitiva in cazul in care primeste cel putin o oferta corespunzatoare
din punct de vedere al tuturor cerintelor solicitate prin documentatia
pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
Art. 28. -
(1) In cazul aplicarii procedurii
prin cerere de oferta numarul de furnizori, executanti sau de prestatori
carora autoritatea contractanta trebuie sa le transmita invitatie de participare
este de cel putin 5.
(2) In cazul in care nu primeste
cel putin doua oferte corespunzatoare autoritatea contractanta are obligatia
de a repeta procedura, prin transmiterea invitatiei de participare si catre
alti furnizori, executanti sau prestatori de la care exista premisele obtinerii
de oferta.
(3) In cazul in care, in urma
repetarii procedurii, autoritatea contractanta primeste o singura oferta
corespunzatoare, aceasta are dreptul fie de a atribui contractul de achizitie
publica ofertantului respectiv, fie de a repeta procedura.
Art. 29. -
(1) Autoritatea contractanta
are obligatia de a face cunoscute furnizorilor, executantilor sau prestatorilor
cel putin informatiile referitoare la:
a) documentele pe care
acestia trebuie sa le prezinte, precum si orice alte modalitati care urmeaza
sa fie utilizate in scopul verificarii eligibilitatii, inregistrarii, capacitatii
tehnice si capacitatii economico-financiare a acestora;
b) numarul de candidati
selectati care vor fi invitati sa depuna oferta sau limitele intre care
se incadreaza acest numar, atunci cand aplica procedura prin licitatie
restransa sau prin negociere competitiva.
(2) Informatiile prevazute la
alin. (1) trebuie sa fie precizate in anuntul de participare sau, dupa
caz, in invitatia de participare, in functie de procedura aplicata pentru
atribuirea contractului de achizitie publica.
Art. 30. - Poate fi
exclus dintr-o procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica,
respectiv nu este eligibil, orice ofertant/candidat care se afla in oricare
dintre urmatoarele situatii:
a) este in stare de faliment
ori lichidare, afacerile ii sunt administrate de un judecator-sindic sau
activitatile sale comerciale sunt suspendate ori este intr-o situatie similara
cu cele anterioare, reglementata prin lege;
b) face obiectul unei proceduri
legale pentru declararea sa in una dintre situatiile prevazute la lit.
a);
c) nu si-a indeplinit obligatiile
de plata exigibile a impozitelor si taxelor catre stat, precum si a contributiei
pentru asigurarile sociale de stat;
d) furnizeaza informatii
false in documentele prezentate;
e) a comis o grava greseala
in materie profesionala sau nu si-a indeplinit obligatiile asumate printr-un
alt contract de achizitie publica, in masura in care autoritatea contractanta
poate aduce ca dovada mijloace probante in acest sens.
Art. 31. - Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita oricarui furnizor, executant sau prestator sa prezinte documente edificatoare care sa dovedeasca o forma de inregistrare ca persoana juridica sau de inregistrare/atestare ori apartenenta din punct de vedere profesional, in conformitate cu prevederile legale din Romania sau din tara in care este stabilit, dupa caz.
Art. 32. - Ofertantul/candidatul are obligatia de a prezenta documentele cerute de autoritatea contractanta, prin care dovedeste capacitatea tehnica si cea economico-financiara, precum si de a permite verificarea de catre autoritatea contractanta a capacitatilor sale de productie si a sistemului de asigurare a calitatii, de realizare de studii si de cercetare-dezvoltare.
Art. 33. - Autoritatea contractanta are obligatia de a respecta caracterul confidential al informatiilor prezentate de catre ofertanti/candidati in scopul verificarii indeplinirii conditiilor de calificare.
Art. 34. - Autoritatea
contractanta are obligatia de a asigura intocmirea documentatiei pentru
elaborarea si prezentarea ofertei, care trebuie sa cuprinda cel putin:
a) informatii generale
privind autoritatea contractanta;
b) cerintele minime de
calificare solicitate de autoritatea contractanta si documentele care urmeaza
sa fie prezentate de ofertant/candidat pentru indeplinirea cerintelor respective;
c) caietul de sarcini;
d) instructiuni privind
datele limita care trebuie respectate si formalitatile care trebuie indeplinite,
inclusiv cele privind garantia de participare si cea de buna executie,
referitoare la modul de prezentare si de depunere a ofertei, precum si
perioada de valabilitate a acesteia;
e) instructiuni privind
modul de elaborare si de prezentare a propunerii financiare;
f) informatii privind criteriul
aplicat pentru atribuirea contractului de achizitie publica.
Art. 35. -
(1) Autoritatea contractanta
are obligatia de a asigura obtinerea unui exemplar al documentatiei pentru
elaborarea si prezentarea ofertei de catre:
a) orice furnizor sau prestator
de la care a primit o solicitare in acest sens cu cel putin 4 zile inainte
de data deschiderii ofertelor, in cazul aplicarii procedurii pentru atribuirea
contractului de achizitie publica prin licitatie deschisa;
b) orice executant de la
care a primit o solicitare in acest sens cu cel putin 10 zile inainte de
data deschiderii ofertelor, in cazul aplicarii procedurii pentru atribuirea
contractului de achizitie publica prin licitatie deschisa;
c) toti candidatii selectati,
in cazul aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie
publica prin licitatie restransa sau prin negociere competitiva;
d) orice furnizor, executant
sau prestator caruia i s-a transmis o invitatie de participare, in cazul
aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica
prin cerere de oferta;
e) furnizorul, executantul
sau prestatorul caruia i s-a transmis o invitatie de participare, in cazul
aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica
prin negociere cu o singura sursa.
(2) Autoritatea contractanta
are dreptul de a stabili:
a) modalitatea in care
furnizorii, executantii sau prestatorii care inainteaza o solicitare pot
obtine exemplarul documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei;
si
b) dupa caz, costul exemplarului
documentatiei si, eventual, al transmiterii acestuia, precum si conditiile
de plata asociate.
Art. 36. -
(1) Caietul de sarcini contine
in mod obligatoriu specificatii tehnice. Acestea definesc, dupa caz si
fara a se limita la cele ce urmeaza, caracteristici referitoare la nivelul
calitativ, tehnic si de performanta, siguranta in exploatare, dimensiuni,
precum si sisteme de asigurare a calitatii, terminologie, simboluri, teste
si metode de testare, ambalare, etichetare, marcare si conditiile pentru
certificarea conformitatii cu standarde in vigoare. In cazul contractelor
pentru lucrari specificatiile tehnice se pot referi, de asemenea, si la
prescriptii de proiectare si de calcul, la verificarea, inspectia si conditiile
de receptie a lucrarilor sau a tehnicilor, procedeelor si metodelor de
constructie, precum si la orice alte conditii cu caracter tehnic pe care
autoritatea contractanta este capabila sa le descrie, in functie si de
diverse acte normative si reglementari, in legatura cu lucrarea finala
si cu materii prime, materiale sau parti de lucrare utilizate.
(2) Caietul de sarcini trebuie
sa precizeze si institutiile competente de la care furnizorii, executantii
sau prestatorii pot obtine informatii privind reglementarile obligatorii
referitoare la protectia muncii, la prevenirea si stingerea incendiilor
si la protectia mediului, care trebuie respectate pe parcursul indeplinirii
contractului respectiv si care sunt in vigoare la nivel national sau, in
mod special, in regiunea ori in localitatea in care se executa lucrarile
sau se presteaza serviciile.
Art. 37. -
(1) Autoritatea contractanta
are obligatia de a defini in caietul de sarcini si in contract specificatiile
tehnice numai prin referire, de regula:
a) fie la reglementari
tehnice, asa cum sunt acestea definite in legislatia interna referitoare
la standardizarea nationala, care sunt compatibile cu reglementarile Comunitatii
Europene;
b) fie, daca nu exista
reglementari tehnice in sensul prevederilor lit. a), la standarde nationale,
si anume, de regula, in urmatoarea ordine de decadere: - standarde nationale
care adopta standarde europene; - standarde nationale care adopta standarde
internationale; - alte standarde.
(2) Se interzice indicarea in
caietul de sarcini a unor specificatii tehnice care desemneaza produse
de o anumita origine/fabricatie sau procedee speciale, in cazul in care
introducerea acestor specificatii tehnice are ca efect favorizarea, respectiv
eliminarea unuia sau mai multor ofertanti.
(3) In sensul prevederilor alin.
(2) este interzisa indicarea unei marci de fabrica sau de comert, a unui
brevet de inventie, a unei licente de fabricatie sau a unei anume origini
ori productii. Prin exceptie se admite o astfel de indicatie, dar numai
insotita de mentiunea "sau echivalent" si numai in situatia in care autoritatea
contractanta nu are posibilitatea de a preciza, in caietul de sarcini,
specificatii tehnice suficient de precise si inteligibile pentru toate
partile interesate.
Art. 38. -
(1) Orice furnizor, executant
sau prestator care a obtinut, in conditiile prezentei ordonante de urgenta,
un exemplar al documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei,
are dreptul de a solicita, in scris, clarificari despre elementele cuprinse
in aceasta.
(2) Autoritatea contractanta
are obligatia de a transmite raspuns la orice solicitare de clarificari,
dar numai la acele solicitari primite cu cel putin:
a) 8 zile inainte de data
limita pentru depunerea ofertelor, in cazul aplicarii procedurilor prin
licitatie deschisa, licitatie restransa sau negociere competitiva;
b) 6 zile inainte de data
limita pentru depunerea ofertelor, in cazul accelerarii procedurii de licitatie
restransa si in cazul cererii de oferta aplicate pentru atribuirea contractelor
de lucrari;
c) 3 zile inainte de data
limita pentru depunerea ofertelor, in cazul cererii de oferta aplicate
pentru atribuirea contractelor de furnizare si de servicii.
(3) Autoritatea contractanta
are obligatia de a transmite raspunsul la solicitarile de clarificari cu
cel putin:
a) 6 zile inainte de data
limita pentru depunerea ofertelor, in cazul prevazut la alin. (2) lit.
a);
b) 4 zile inainte de data
limita pentru depunerea ofertelor, in cazul prevazut la alin. (2) lit.
b);
c) 2 zile inainte de data
limita pentru depunerea ofertelor, in cazul prevazut la alin. (2) lit.
c).
(4) Autoritatea contractanta
are obligatia de a transmite continutul raspunsului catre toti furnizorii,
executantii sau prestatorii care au obtinut, in conditiile prezentei ordonante
de urgenta, un exemplar al documentatiei pentru elaborarea si prezentarea
ofertei, luand masuri pentru a nu dezvalui identitatea celui care a solicitat
clarificarile respective.
Art. 39. -
(1) Autoritatea contractanta
are dreptul de a completa din proprie initiativa, in vederea clarificarii,
documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
(2) Orice astfel de completare
trebuie comunicata de catre autoritatea contractanta, in scris, tuturor
furnizorilor, executantilor sau prestatorilor care au obtinut, in conditiile
prezentei ordonante de urgenta, un exemplar al documentatiei respective.
(3) Transmiterea comunicarii
trebuie sa respecte limitele de timp prevazute la art. 38 alin. (3).
Art. 40. -
(1) Ofertantul are obligatia
de a elabora oferta in conformitate cu prevederile documentatiei pentru
elaborarea si prezentarea ofertei.
(2) Propunerea tehnica se elaboreaza
in concordanta cu cerintele cuprinse in caietul de sarcini, in asa fel
incat sa asigure furnizarea tuturor informatiilor necesare pentru evaluarea
tehnica.
(3) Propunerea financiara se
elaboreaza in asa fel incat sa asigure furnizarea tuturor informatiilor
necesare in vederea evaluarii financiare.
Art. 41. - Oferta are caracter ferm si obligatoriu, din punct de vedere al continutului, pe toata perioada de valabilitate stabilita de catre autoritatea contractanta si trebuie sa fie semnata, pe propria raspundere, de catre ofertant sau de catre o persoana imputernicita legal de acesta.
Art. 42. -
(1) Furnizorul, executantul sau
prestatorul are obligatia de a depune oferta la adresa si pana la data
limita pentru depunere, stabilite in anuntul sau in invitatia de participare,
si isi asuma riscurile transmiterii ofertei, inclusiv forta majora.
(2) Oferta care este depusa la
o alta adresa a autoritatii contractante decat cea stabilita de catre aceasta
sau, dupa expirarea datei limita pentru depunere, se returneaza nedeschisa.
Art. 43. -
(1) Mai multi furnizori, executanti
sau prestatori au dreptul de a se asocia si de a depune oferta in comun,
denumita in continuare oferta comuna, fara a fi obligati sa isi prezinte
asocierea intr-o forma legalizata. Fiecare dintre acestia isi asuma obligatia
pentru oferta comuna si raspunde pentru orice consecinte ale viitorului
contract de achizitie publica.
(2) Autoritatea contractanta
are dreptul de a solicita ca asocierea sa fie legalizata inainte de incheierea
contractului de achizitie publica, in cazul in care oferta comuna este
declarata castigatoare.
(3) Asociatii desemneaza din
randul lor pe cel care, in cazul atribuirii contractului de achizitie publica,
ii reprezinta in raporturile cu autoritatea contractanta, in calitate de
lider de asociatie.
(4) Asociatii nu au dreptul de
a depune si alte oferte, in mod individual, pe langa oferta comuna.
Art. 44. -
(1) Ofertantul/ofertantii asociati
are/au dreptul de a depune o singura oferta, denumita oferta de baza, cu
obligatia ca aceasta sa nu se abata de la cerintele prevazute in documentatia
pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
(2) Prin exceptie de la prevederile
alin. (1) ofertantul/ofertantii asociati are/au dreptul de a depune in
plus si alte oferte, denumite oferte alternative, dar numai in cazul in
care criteriul de evaluare a ofertelor este "oferta cea mai avantajoasa
din punct de vedere tehnico-economic". Numai ofertele alternative se pot
abate, intr-o anumita masura, de la cerintele prevazute in documentatia
pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
(3) Autoritatea contractanta
are obligatia de a prevedea in caietul de sarcini cerintele minime obligatorii
pe care ofertele alternative trebuie sa le indeplineasca pentru a fi luate
in considerare. De asemenea, daca autoritatea contractanta nu intentioneaza
sa permita depunerea de oferte alternative, este obligatoriu ca aceasta
sa precizeze interdictia respectiva in anuntul de participare.
(4) Autoritatea contractanta
nu are dreptul de a respinge o oferta alternativa avand ca singura motivatie
faptul ca:
a) aceasta este intocmita
utilizandu-se specificatii tehnice definite prin referire la standarde
care adopta standarde europene; sau
b) in cazul in care aceasta
ar putea fi declarata castigatoare: - contractul de furnizare, pentru care
s-a organizat procedura pentru atribuire, se transforma in contract de
servicii; sau - contractul de servicii, pentru care s-a organizat procedura
pentru atribuire, se transforma in contract de furnizare.
Art. 45. - In cazul in care autoritatea contractanta solicita ofertantul are obligatia sa precizeze in oferta acea parte a contractului de achizitie publica pe care acesta intentioneaza sa o subcontracteze.
Art. 46. - Oferta nu se ia in considerare daca ofertantul nu constituie garantia pentru participare in conformitate cu prevederile documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
Art. 47. - Autoritatea contractanta are obligatia de a pastra confidentialitatea asupra continutului ofertei, precum si asupra oricarei informatii suplimentare solicitate ofertantului si a carei dezvaluire ar putea sa aduca atingere dreptului ofertantului de a-si proteja proprietatea intelectuala sau secretele comerciale.
Art. 48. - Orice ofertant are dreptul de a-si modifica sau de a-si retrage oferta numai inainte de data limita stabilita pentru depunerea ofertei.
Art. 49. - Ofertantul nu are dreptul de a-si retrage sau de a-si modifica oferta dupa expirarea datei limita pentru depunerea ofertelor, sub sanctiunea excluderii acestuia de la procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica si a pierderii garantiei pentru participare.
Art. 50. -
(1) Ofertantul are obligatia
de a mentine oferta valabila pe toata perioada de valabilitate a ofertei;
perioada de valabilitate a garantiei pentru participare va fi cel putin
egala cu perioada de valabilitate a ofertei.
(2) Autoritatea contractanta
are dreptul de a solicita ofertantilor, in circumstante exceptionale, inainte
de expirarea perioadei de valabilitate a ofertei, prelungirea acestei perioade;
in cazul extinderii perioadei de valabilitate a ofertei perioada de valabilitate
a garantiei pentru participare trebuie sa fie prelungita in mod corespunzator.
(3) Ofertantul are obligatia
de a comunica autoritatii contractante daca este sau nu este de acord cu
prelungirea perioadei de valabilitate a ofertei.
(4) Ofertantul care nu este de
acord cu prelungirea perioadei de valabilitate a ofertei se considera ca
si-a retras oferta, fara ca acest fapt sa atraga pierderea garantiei pentru
participare.
Art. 51. -
(1) Autoritatea contractanta
are obligatia de a constitui, pentru atribuirea fiecarui contract de achizitie
publica, o comisie de evaluare care raspunde de urmatoarele activitati:
a) verificarea eligibilitatii,
inregistrarii si a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea
tehnica si economico-financiara de catre candidati/ofertanti;
b) deschiderea, examinarea
si evaluarea ofertelor;
c) stabilirea ofertei castigatoare.
(2) Comisia de evaluare este
formata din cel putin 5 membri cu pregatire profesionala si experienta
relevanta in domeniu, precum si cu probitate morala recunoscuta.
(3) Prin exceptie de la prevederile
alin. (1) autoritatea contractanta are dreptul de a constitui comisia de
evaluare pentru atribuirea mai multor contracte, dar numai daca procedura
aplicata este cererea de oferta si numai daca contractele respective sunt
de furnizare sau de servicii.
Art. 52. -
(1) Autoritatea contractanta
are obligatia sa constituie, in scopul evaluarii solutiilor prezentate
intr-un concurs de solutii, un juriu care:
a) verifica respectarea
regulilor de depunere si prezentare a solutiilor;
b) evalueaza solutiile
primite;
c) adopta o decizie sau
formuleaza o opinie;
d) indeplineste alte atributii
specifice.
(2) Juriul este format din cel
putin 3 membri cu pregatire profesionala si experienta relevanta in domeniu,
precum si cu probitate morala recunoscuta.
(3) In situatia in care concurentilor
li s-a solicitat o anumita calificare profesionala cel putin o treime din
numarul membrilor juriului trebuie sa aiba acea calificare sau una echivalenta.
Art. 53. - Nu au dreptul
sa fie membri in comisia de evaluare sau in juriu urmatoarele persoane:
a) sotul sau o ruda pana
la gradul al treilea inclusiv ori un afin pana la gradul al treilea inclusiv
cu unul dintre ofertanti/candidati/concurenti;
b) persoanele care in ultimii
3 ani au avut contracte de munca sau de colaborare cu unul dintre ofertanti/candidati/concurenti
ori care au facut parte din consiliul de administratie sau din orice alt
organ de conducere sau de administratie al acestora;
c) persoanele care detin
parti sociale sau actiuni din capitalul social subscris al unuia dintre
ofertanti/ candidati/concurenti.
Art. 54. - Autoritatea contractanta hotaraste daca membrii comisiei de evaluare sau ai juriului, toti sau numai o parte a acestora, sunt remunerati pentru activitatea respectiva.
Art. 55. -
(1) Comisia de evaluare are obligatia
de a deschide ofertele la data si in locul indicate in anuntul sau in invitatia
de participare.
(2) Orice ofertant are dreptul
de a fi prezent la deschidere.
(3) Comisia de evaluare nu are
dreptul de a respinge o oferta avand ca singura motivatie absenta de la
deschidere a ofertantului care a depus oferta respectiva.
Art. 56. - In cazul unei oferte care are un pret aparent neobisnuit de scazut in raport cu ceea ce urmeaza sa fie furnizat, executat sau prestat comisia de evaluare are obligatia de a solicita, in scris, si oricum inainte de a lua vreo decizie de respingere a acelei oferte, detalii si precizari pe care le considera semnificative cu privire la oferta, precum si de a verifica raspunsurile care justifica pretul respectiv.
Art. 57. - Comisia
de evaluare are dreptul sa respinga o oferta in oricare dintre urmatoarele
cazuri:
a) oferta de baza nu respecta
cerintele prevazute in documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei,
caz in care nu se iau in considerare nici eventualele oferte alternative;
b) oferta contine propuneri
referitoare la clauzele contractuale, propuneri care sunt in mod evident
dezavantajoase pentru autoritatea contractanta;
c) explicatiile solicitate
conform art. 56 nu sunt concludente sau credibile.
Art. 58. - Comisia de evaluare are obligatia de a exclude orice ofertant in cazul in care se dovedeste ca acesta a fost sau este angajat in practici corupte ori frauduloase in legatura cu procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica.
Art. 59. - Autoritatea contractanta are obligatia sa precizeze in anuntul de participare si in documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei criteriul pe baza caruia se atribuie contractul si care, o data stabilit, nu poate fi schimbat pe toata durata de aplicare a procedurii de atribuire a contractului de achizitie publica.
Art. 60. - Criteriul
mentionat la art. 59 poate fi numai:
a) fie oferta cea mai avantajoasa
din punct de vedere tehnico-economic;
b) fie, in mod exclusiv,
pretul cel mai scazut.
Art. 61. -
(1) In cazul aplicarii criteriului
"oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere tehnico-economic", oferta
stabilita ca fiind castigatoare este oferta care intruneste punctajul cel
mai mare rezultat din aplicarea unui algoritm de calcul.
(2) Algoritmul de calcul prevazut
la alin. (1) se stabileste pe baza aplicarii unor criterii variate de evaluare
a ofertei, in functie de specificul fiecarui contract, cum ar fi, dupa
caz: termen de livrare sau de executie, costuri curente, raportul cost/eficienta,
caracteristici privind nivelul calitativ, estetic, tehnic sau functional,
servicii postvanzare si asistenta tehnica, angajamente privind livrarea
pe termen lung de piese de schimb, subansambluri sau furnituri, conditii
referitoare la aplicarea preferintei interne, alte elemente considerate
semnificative pentru evaluarea ofertelor, precum si pretul. Aceste criterii
trebuie sa fie definite clar si, dupa ce au fost stabilite, nu pot fi schimbate
pe toata durata de aplicare a procedurii pentru atribuirea contractului
de achizitie publica.
(3) Autoritatea contractanta
este obligata sa precizeze in documentatia pentru elaborarea si prezentarea
ofertei criteriile de evaluare a ofertei prevazute la alin. (2), in ordinea
importantei lor pentru evaluarea ofertei, precum si algoritmul de calcul
detaliat care va fi aplicat.
Art. 62. - In cazul aplicarii criteriului "pretul cel mai scazut" cerintele impuse de catre autoritatea contractanta, prin caietul de sarcini sunt considerate cerinte minimale.
Art. 63. -
(1) Orice comunicare, solicitare,
informare, notificare si altele asemenea prevazute in prezenta ordonanta
de urgenta trebuie sa se transmita sub forma de document scris.
(2) Orice document scris trebuie
inregistrat in momentul transmiterii si al primirii.
(3) Orice document scris trebuie
confirmat de primire, cu exceptia documentelor care confirma primirea.
(4) Documentele scrise pot fi
transmise prin una dintre urmatoarele forme:
a) scrisoare prin posta;
b) telegrama;
c) telex;
d) telefax.
(5) Autoritatea contractanta
sau, dupa caz, furnizorul, executantul sau prestatorul care a transmis
documentele prin una dintre formele prevazute la alin. (4) lit. b)-d) are
obligatia de a transmite documentele respective in cel mult 24 de ore si
prin forma de scrisoare prin posta.
Art. 64. - Autoritatea contractanta are obligatia de a nu face nici o discriminare intre ofertanti/candidati din punct de vedere al formei in care acestia transmit sau primesc documente, decizii sau alte comunicari.
Art. 65. -
(1) In cazul aplicarii procedurii
prin licitatie restransa sau prin negociere competitiva autoritatea contractanta
are obligatia de a transmite simultan tuturor candidatilor care au participat
la etapa de selectare o comunicare in scris referitoare la rezultatul etapei
respective.
(2) In cazul candidatilor neselectati
comunicarea trebuie sa precizeze motivele excluderii, necalificarii sau,
dupa caz, ale neselectarii.
(3) In cazul candidatilor selectati
comunicarea reprezinta chiar invitatia de participare cu oferta la etapa
a II-a si va fi insotita, dupa caz, de documentatia pentru elaborarea si
prezentarea ofertei sau de informatii precise privind modul de obtinere
a acestei documentatii.
Art. 66. -
(1) In cazul aplicarii procedurii
de licitatie deschisa, cerere de oferta, precum si dupa finalizarea etapei
a II-a in cazul aplicarii procedurii de licitatie restransa sau de negociere
competitiva, autoritatea contractanta are obligatia de a transmite simultan
tuturor ofertantilor o comunicare in scris referitoare la rezultatul aplicarii
procedurii respective.
(2) In cazul ofertantilor a caror
oferta nu a fost declarata castigatoare, comunicarea trebuie sa precizeze
daca oferta a fost respinsa, iar in cazul in care a fost admisa, sa indice
numele ofertantului castigator, precum si caracteristicile si avantajele
relative ale ofertei castigatoare fata de oferta respectivului ofertant
necastigator.
(3) In cazul ofertantului castigator
comunicarea trebuie sa precizeze faptul ca oferta sa a fost declarata castigatoare
si ca acesta este invitat in vederea incheierii contractului de achizitie
publica.
Art. 67. -
(1) Autoritatea contractanta
are obligatia de a transmite comunicarile prevazute la art. 65 si 66 in
cel mult doua zile de la data la care comisia de evaluare a stabilit candidatii
selectati sau a stabilit oferta castigatoare.
(2) Autoritatea contractanta
are dreptul de a nu face cunoscute anumite informatii referitoare la atribuirea
contractului de achizitie publica si care ar putea fi cuprinse in ansamblul
informatiilor referitoare la caracteristicile si la avantajele relative
ale ofertei castigatoare fata de alte oferte, si anume, in situatia in
care informatiile respective:
a) ar conduce la neaplicarea
unei prevederi legale si implicit ar fi contrare interesului public;
b) ar prejudicia interesele
comerciale ale ofertantilor/ candidatilor, inclusiv pe cele ale ofertantului
a carui oferta a fost declarata castigatoare;
c) ar prejudicia concurenta
loiala intre furnizori/executanti/prestatori.
Art. 68. - Autoritatea
contractanta are dreptul de a anula aplicarea procedurii pentru atribuirea
contractului de achizitie publica, numai daca ia aceasta decizie inainte
de data transmiterii comunicarii privind rezultatul aplicarii procedurii
de achizitie publica si numai in urmatoarele circumstante:
a) nu a fost posibila asigurarea
unui nivel satisfacator al concurentei, respectiv numarul de candidati/ofertanti
este mai mic decat cel minim prevazut pentru fiecare procedura de prezenta
ordonanta de urgenta:
b) nici unul dintre candidati/ofertanti
nu a indeplinit conditiile de calificare prevazute in documentatia pentru
elaborarea si prezentarea ofertei;
c) au fost prezentate numai
oferte necorespunzatoare, respectiv oferte care: - sunt depuse dupa data
limita de depunere a ofertelor; - nu au fost elaborate si prezentate in
concordanta cu cerintele cuprinse in documentatia pentru elaborarea si
prezentarea ofertei; - contin in propunerea financiara preturi care par
in mod evident a nu fi rezultatul liberei concurente si care nu pot fi
temeinic justificate; - contin propuneri referitoare la clauzele contractuale,
propuneri care sunt in mod evident dezavantajoase pentru autoritatea contractanta;
- prin valoarea inclusa in propunerea financiara fiecare dintre ele a depasit
valoarea fondurilor alocate pentru indeplinirea contractului de achizitie
publica respectiv;
d) circumstante exceptionale
afecteaza procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica
sau este imposibila incheierea contractului.
Art. 69. - Decizia de anulare nu creeaza vreo obligatie a autoritatii contractante fata de participantii la procedura de achizitie publica, cu exceptia returnarii garantiei pentru participare.
Art. 70. - Autoritatea contractanta are obligatia de a comunica in scris tuturor participantilor la procedura de achizitie publica atat incetarea obligatiilor pe care acestia si le-au creat prin depunerea de oferte, cat si motivul anularii.
Art. 71. -
(1) Autoritatea contractanta
are obligatia de a incheia contractul de achizitie publica cu ofertantul
a carui oferta a fost stabilita ca fiind castigatoare de catre comisia
de evaluare.
(2) In cazul in care autoritatea
contractanta nu ajunge sa incheie contractul cu ofertantul a carui oferta
a fost stabilita ca fiind castigatoare, atunci aceasta are dreptul:
a) de a invita ofertantii,
in ordinea descrescatoare a clasamentului, in vederea incheierii contractului;
sau
b) de a anula aplicarea
procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica.
(3) Autoritatea contractanta
are obligatia sa incheie contractul de achizitie publica in perioada de
valabilitate a ofertelor.
(4) Fara sa fie incalcate prevederile
alin. (3), in cazul in care contractul de achizitie publica a fost atribuit
prin aplicarea procedurii de licitatie deschisa, licitatie restransa sau
negociere competitiva, autoritatea contractanta are obligatia de a incheia
contractul de achizitie publica numai dupa 15 zile de la data transmiterii
comunicarii privind rezultatul aplicarii procedurii respective.
Art. 72. - Ofertantul invitat de autoritatea contractanta pentru incheierea contractului de achizitie publica are obligatia de a constitui garantia de buna executie in conformitate cu prevederile cuprinse in documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
Art. 73. -
(1) Autoritatea contractanta
are obligatia de a denunta unilateral contractul de achizitie publica,
in cel mult 30 de zile de la aparitia unor circumstante care nu au putut
fi prevazute la data incheierii contractului de achizitie publica si care
conduc la modificarea clauzelor contractuale in asa masura incat indeplinirea
contractului respectiv ar fi contrara interesului public.
(2) In acest caz contractantul
are dreptul de a pretinde plata corespunzatoare pentru partea din contractul
de achizitie publica indeplinita pana la data rezilierii, precum si recuperarea
altor costuri aferente indeplinirii acestuia, efectuate pana la data denuntarii
unilaterale a contractului.
Art. 74. - In cazul nerespectarii obligatiilor contractuale de catre una dintre parti, partea lezata are dreptul de a cere rezilierea contractului de achizitie publica si de a pretinde plata de despagubiri.
Art. 75. - Persoanele fizice sau juridice care au participat in orice fel la intocmirea documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei sau care fac parte din comisia de evaluare constituita pentru atribuirea contractului de achizitie publica respectiv, nu au dreptul sa fie ofertant, ofertant asociat sau subcontractant, sub sanctiunea nulitatii contractului in cauza.
Art. 76. - Contractantul nu are dreptul de a angaja cu carte de munca sau prin conventie civila, in scopul indeplinirii contractului de achizitie publica, persoane fizice sau juridice care au participat la intocmirea documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei sau care au facut parte din comisia de evaluare constituita pentru atribuirea contractului in cauza, pe parcursul unei perioade de cel putin 6 luni de la incheierea contractului, sub sanctiunea rezilierii acestuia de catre autoritatea contractanta.
Art. 77. -
(1) Autoritatea contractanta
are obligatia de a intocmi dosarul achizitiei publice.
(2) Documentele care trebuie
sa fie incluse in dosarul achizitiei publice, precum si cele care trebuie
transmise institutiilor care monitorizeaza sistemul achizitiilor publice
se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 78. - Dosarul achizitiei publice se pastreaza de catre autoritatea contractanta atata timp cat contractul de achizitie publica produce efecte juridice si, oricum, nu mai putin de 5 ani de la data finalizarii contractului respectiv.
Art. 79. - La cerere, dosarul achizitiei publice este pus la dispozitie oricarei autoritati publice interesate, spre consultare, cu conditia ca nici o informatie sa nu fie dezvaluita, daca dezvaluirea ei ar fi contrara legii, ar impiedica aplicarea legii, ar afecta interesul public, ar prejudicia interesul comercial legitim al partilor sau ar afecta libera concurenta, dar fara a se limita drepturile ce decurg, potrivit legii, pentru organele abilitate, de a ridica documente care pot servi la dovedirea fraudelor, contraventiilor sau infractiunilor.
Art. 80. -
(1) Actele sau deciziile nelegale
care determina incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta pot
fi atacate pe cale administrativa si/sau in justitie.
(2) Autoritatea contractanta
este competenta sa solutioneze contestatiile inaintate pe cale administrativa.
Autoritatea contractanta are obligatia sa indice in anuntul de participare
sau, dupa caz, in invitatia de participare denumirea, adresa, faxul si/sau
telexul compartimentului din cadrul autoritatii contractante unde se transmit/se
depun contestatiile.
(3) Actiunea in justitie se introduce
la sectia de contencios administrativ a tribunalului in a carui arie teritoriala
de competenta se afla sediul autoritatii contractante. Impotriva hotararii
tribunalului se poate declara recurs la sectia de contencios administrativ
a Curtii de apel.
Art. 81. -
(1) Orice persoana fizica sau
juridica care are un interes legitim in legatura cu un anumit contract
de achizitie publica si care sufera, risca sa sufere sau a suferit un prejudiciu,
ca o consecinta directa a unui act nelegal sau a unei decizii nelegale,
are dreptul de a utiliza caile de atac prevazute de prezenta ordonanta
de urgenta.
(2) Actiunea in justitie se introduce
numai dupa epuizarea caii de atac a contestatiei pe cale administrativa
si numai de catre acele persoane care au inaintat contestatii, precum si
pentru acele capete de cerere care au facut obiectul atacului pe cale administrativa.
Actiunea in justitie se introduce numai atunci cand autoritatea contractanta
nu a raspuns unei contestatii in termenul prevazut in prezenta ordonanta
de urgenta ori atunci cand contestatorul nu este satisfacut de raspunsul
primit in termen legal.
(3) Prin exceptie de la prevederile
alin. (2) poate introduce o actiune in justitie, fara ca in prealabil sa
fi inaintat o contestatie pe cale administrativa:
a) orice persoana fizica
sau juridica care se incadreaza in prevederile alin. (1) si care nu a fost
in nici un fel implicata in procedura pentru atribuirea contractului de
achizitie publica, dar numai dupa publicarea anuntului de atribuire a contractului
de achizitie publica respectiv si nu mai tarziu de 15 zile de la data publicarii
anuntului de atribuire;
b) orice participant inca
implicat in procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica,
numai pentru a ataca masurile corective decise de autoritatea contractanta
ca efect al solutionarii contestatiei sau contestatiilor, daca poate dovedi
ca: - fie masurile corective sunt la randul lor nelegale si determina incalcarea
prevederilor prezentei ordonante de urgenta; - fie masurile corective,
desi legale, sunt incomplete si, ca urmare, este inca alterata respectarea
principiilor liberei concurente, eficientei utilizarii fondurilor publice,
transparentei, tratamentului egal si al confidentialitatii, prevazute la
art. 2;
c) orice ofertant, numai
in cazul in care autoritatea contractanta incheie contractul de achizitie
publica mai devreme de 15 zile de la data transmiterii comunicarii privind
rezultatul aplicarii procedurii de atribuire a contractului de achizitie
publica, dar nu mai tarziu de 15 zile de la data publicarii anuntului de
atribuire.
Art. 82. -
(1) Despagubirile se solicita
numai prin actiune in justitie, introdusa exclusiv in acest scop, si numai
dupa solutionarea pe cale administrativa a contestatiei sau in justitie
a actiunilor prevazute la art. 81 alin. (2).
(2) Actiunea in justitie prin
care se solicita despagubiri se introduce la sectia de contencios administrativ
a tribunalului in a carui arie teritoriala de competenta se afla sediul
autoritatii contractante. Impotriva hotararii tribunalului se poate declara
recurs la sectia de contencios administrativ al Curtii de apel.
Art. 83. - Persoana fizica sau juridica care introduce actiune in justitie in conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta are obligatia de a notifica de indata autoritatii contractante despre aceasta, precum si de a asigura primirea notificarii de catre autoritatea contractanta in cel mult 3 zile lucratoare de la data introducerii actiunii.
Art. 84. - Nu se contesta
si nu se ataca in justitie deciziile autoritatii contractante referitoare
la:
a) alegerea unuia dintre
criteriile prevazute in prezenta ordonanta de urgenta pentru atribuirea
unui contract de achizitie publica;
b) alegerea numarului de
candidati selectati, daca acest numar este stabilit conform prevederilor
prezentei ordonante de urgenta;
c) acordarea marjei de
preferinta interna;
d) suspendarea aplicarii
procedurii pentru atribuirea unui contract de achizitie publica;
e) anularea aplicarii procedurii
pentru atribuirea unui contract de achizitie publica, in cazul in care
decizia de anulare a fost luata ca urmare a indeplinirii uneia dintre circumstantele
prevazute la art. 68 si inainte de transmiterea comunicarii privind rezultatul
aplicarii procedurii de achizitie publica.
Art. 85. -
(1) Ori de cate ori primeste
o contestatie inaintata in termen autoritatea contractanta suspenda in
mod obligatoriu procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica
in cauza.
(2) Perioada de suspendare aferenta
solutionarii unui atac, fie pe cale administrativa, fie in justitie, nu
poate depasi de regula 30 de zile si in nici un caz mai mult de 60 de zile.
Perioada de suspendare atrage prelungirea in mod corespunzator a oricarei
perioade afectate prin suspendare, cu exceptia perioadelor prevazute pentru
exercitarea cailor de atac.
(3) Decizia de suspendare se
comunica de indata de catre autoritatea contractanta contestatorului, precum
si tuturor participantilor inca implicati in procedura pentru atribuirea
contractului de achizitie publica, la data inaintarii contestatiei sau
primirii notificarii.
(4) Prin exceptie de la prevederile
alin. (1) autoritatea contractanta are dreptul de a nu suspenda procedura
pentru atribuirea contractului de achizitie publica in cauza, in oricare
dintre urmatoarele situatii:
a) contestatia nu este
inaintata in termenul sau nu este intocmita in conformitate cu celelalte
cerinte prevazute de prezenta ordonanta de urgenta;
b) contestatia este in
mod evident nejustificata sau continutul acesteia este in mod evident neserios;
c) prin suspendarea aplicarii
procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica exista pericolul
iminent de a afecta grav un interes public major pe care autoritatea contractanta
trebuie sa fie in masura sa il argumenteze.
(5) Prevederile alin. (2) si
(4) se aplica fara a ingradi in vreun fel capacitatea instantelor de judecata
competente de a decide suspendarea procedurii pentru atribuirea contractului
de achizitie publica, in termenul prevazut de prezenta ordonanta de urgenta
pentru hotararea de masuri provizorii.
Art. 86. -
(1) De indata ce primeste o contestatie
sau o notificare privind introducerea unei actiuni in justitie autoritatea
contractanta are obligatia sa instiinteze despre aceasta si despre decizia
sa motivata de a suspenda sau nu procedura pentru atribuirea contractului
de achizitie publica pe toti participantii inca implicati in respectiva
procedura, anexand copie de pe contestatia/notificarea primita.
(2) Autoritatea contractanta
are obligatia de a comunica tuturor participantilor inca implicati in procedura
pentru atribuirea contractului de achizitie publica toate actele si deciziile
ulterioare referitoare la contestatia/actiunea in justitie in cauza, in
termen de doua zile lucratoare de la producerea/primirea lor.
Art. 87. -
(1) Participantii inca implicati
in procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica au dreptul
de a se asocia la contestatia inaintata autoritatii contractante, prin
comunicare scrisa depusa la sediul autoritatii contractante, in termen
de 5 zile de la primirea instiintarii privind primirea unei contestatii.
(2) Cei care se asociaza la o
contestatie au aceleasi drepturi si raspunderi cu cel care a initiat contestatia.
Participantii inca implicati in procedura pentru atribuirea contractului
de achizitie publica, care nu se asociaza unei contestatii potrivit prevederilor
prezentului alineat, pierd dreptul de a ataca, atat pe cale administrativa,
cat si in justitie, actul sau decizia invocata ca nelegala prin contestatia
inaintata initial.
Art. 88. -
(1) In cazul unei actiuni inaintate
in justitie participantii inca implicati in procedura pentru atribuirea
contractului de achizitie publica, daca nu au decazut din dreptul lor potrivit
prevederilor prezentei ordonante de urgenta, au dreptul de a formula la
instanta competenta cereri de interventie, in termen de 5 zile de la primirea
instiintarii privind introducerea unei actiuni in justitie.
(2) Cei care nu formuleaza cereri
de interventie pierd dreptul de a ataca, atat pe cale administrativa, cat
si in justitie, actul sau decizia impotriva careia s-a introdus actiune
in justitie.
Art. 89. -
(1) Forma de atac pe cale administrativa
a actelor si deciziilor nelegale, care determina incalcarea prevederilor
prezentei ordonante de urgenta, este contestatia.
(2) Sub sanctiunea decaderii
contestatia trebuie formulata in scris si inaintata autoritatii contractante,
dupa cum urmeaza:
a) in cel mult 5 zile lucratoare
de la data publicarii unui anunt de participare sau de la data primirii
oricarui document scris transmis de catre autoritatea contractanta, cu
exceptia comunicarii privind rezultatul aplicarii procedurii;
b) in cel mult 7 zile lucratoare
din momentul luarii la cunostinta, in orice mod dovedit, a unui act ori
a unei decizii a autoritatii contractante;
c) in cel mult 10 zile
de la data primirii comunicarii privind rezultatul aplicarii procedurii
pentru atribuirea contractului de achizitie publica.
(3) Sub sanctiunea decaderii,
contestatia trebuie sa precizeze explicit faptul ca reprezinta o contestatie,
trebuie sa precizeze actul sau decizia invocata ca nelegala, articolul/articolele
din prezenta ordonanta de urgenta si, dupa caz, din alte acte normative
pe care contestatorul le considera incalcate, interesele lezate si/sau
prejudiciile pe care le-a suferit, le sufera sau le poate suferi, modul
in care asteapta sa fie rezolvat cazul in speta si baza legala a propunerii.
(4) Autoritatea contractanta
este in drept sa respinga orice contestatie care nu indeplineste in mod
cumulativ cerintele prevazute la alin. (2) si (3).
Art. 90. -
(1) Indata dupa primirea unei
contestatii autoritatea contractanta verifica contestatia, estimeaza temeinicia
acesteia si:
a) fie respinge contestatia,
informand de indata, motivat, in aceasta privinta contestatorul, pe toti
participantii inca implicati in procedura pentru atribuirea contractului
de achizitie publica, daca cel care inainteaza contestatia a decazut din
dreptul sau de a contesta, potrivit prevederilor aplicabile in speta ale
prezentei ordonante de urgenta;
b) fie retine contestatia
in vederea solutionarii.
(2) Pentru fiecare contestatie
retinuta in vederea solutionarii autoritatea contractanta are obligatia
de a formula o rezolutie motivata care trebuie sa fie comunicata contestatorului
si celorlalti participanti inca implicati in procedura pentru atribuirea
contractului de achizitie publica, intr-o perioada de cel mult 10 zile
lucratoare de la data inaintarii contestatiei.
(3) In termen de doua zile lucratoare
de la primirea comunicarii prevazute la alin. (2) contestatorii au obligatia
de a notifica autoritatii contractante daca accepta sau nu rezolutia autoritatii
contractante si masurile corective, eventual decise, de catre aceasta;
cei care notifica autoritatii contractante ca accepta rezolutia si masurile
corective decise decad din dreptul lor de a ataca in justitie, inclusiv
din acela de a introduce cerere de interventie in interesul partii care
ar ataca respectiva rezolutie si/sau masurile corective in cauza.
(4) In vederea formularii rezolutiei
sale motivate autoritatea contractanta se poate consulta cu contestatorul
si cu toti cei care s-au asociat contestatiei; de asemenea, autoritatea
contractanta poate initia consultari si cu ceilalti participanti inca implicati
in procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica.
(5) Ori de cate ori autoritatea
contractanta retine in vederea solutionarii mai multe contestatii impotriva
aceluiasi act sau aceleiasi decizii invocate ca nelegale are obligatia
sa solutioneze in mod unitar toate contestatiile primite, avand in vedere
respectarea principiului tratamentului egal.
Art. 91. -
(1) In solutionarea contestatiilor
autoritatea contractanta poate decide masuri corective de modificare, incetare,
revocare, anulare si altele asemenea ale actelor si deciziilor nelegale
sau ale activitatilor in legatura cu acestea, in scopul conformarii cu
prevederile prezentei ordonante de urgenta.
(2) Orice masura corectiva decisa
de catre autoritatea contractanta trebuie sa fie precizata in cadrul rezolutiei
motivate.
Art. 92. -
(1) De indata ce primeste o contestatie
sau o notificare privind introducerea unei actiuni in justitie, in scopul
optimizarii procesului de monitorizare a sistemului de achizitii publice,
autoritatea contractanta are obligatia sa instiinteze despre aceasta Ministerul
Finantelor Publice, anexand copie de pe contestatia/notificarea primita.
In cazul in care contestatia sau actiunea in justitie vizeaza aplicarea
unei proceduri pentru atribuirea unui contract de lucrari sau a unui contract
de servicii de proiectare a constructiilor, atunci autoritatea contractanta
are obligatia de a transmite instiintarea prevazuta la alin. (1) si Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(2) Autoritatea contractanta
are obligatia de a comunica Ministerului Finantelor Publice si, dupa caz,
si Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei toate
actele si deciziile ulterioare referitoare la contestatia/actiunea in justitie
in cauza, in termen de doua zile lucratoare de la producerea/primirea lor.
(3) In termen de 7 zile de la
primirea instiintarii referitoare la inaintarea unei contestatii, inclusiv
a copiei anexate prevazute la alin. (1), Ministerul Finantelor Publice
are obligatia de a formula si de a transmite un punct de vedere cu privire
la modul in care considera ca ar trebui sa fie solutionata contestatia.
In cazul in care contestatia vizeaza aplicarea unei proceduri pentru atribuirea
unui contract de lucrari sau a unui contract de servicii de proiectare
a constructiilor, atunci punctul de vedere privind modul in care se considera
ca ar trebui sa fie solutionata contestatia va fi elaborat in comun cu
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(4) Punctul de vedere prevazut
la alin. (3) are caracter informativ si de specialitate si este destinat
sa faciliteze autoritatii contractante si, dupa caz, justitiei luarea unei
decizii corespunzatoare pe baza unei interpretari autorizate a prevederilor
legislative in domeniul achizitiilor publice, precum si pe baza modului
de solutionare a unor cazuri anterioare similare.
Art. 93. - Sub sanctiunea decaderii, actiunea in justitie trebuie introdusa in cel mult 30 de zile de la data primirii rezolutiei motivate privind contestatia sau, in cazul in care nu primeste raspuns, de la data expirarii perioadei de solutionare a contestatiilor.
Art. 94. -
(1) In cel mult 10 zile de la
introducerea unei actiuni in justitie instanta de judecata poate hotari,
cu citarea partilor, dar numai daca cel care a introdus actiunea solicita
in mod expres acest lucru invocand un prejudiciu grav si iminent, in scopul
de a elimina prejudiciul sau de a preveni afectarea intereselor persoanei
care introduce actiune in justitie, masuri cu caracter provizoriu pana
la solutionarea pe fond a cauzei, dupa cum urmeaza:
a) suspendarea aplicarii
procedurii de atribuire a contractului de achizitie publica;
b) masuri care sa asigure
suspendarea aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie
publica;
c) masuri care sa asigure
oprirea implementarii oricarei decizii a autoritatii contractante.
(2) Atunci cand judeca un caz
in care se cer masuri cu caracter provizoriu instanta de judecata poate
lua in considerare consecintele probabile ale acestor masuri asupra tuturor
categoriilor de interese ce ar putea fi lezate prin masurile respective,
inclusiv interesul public, si pe aceasta baza poate sa nu decida astfel
de masuri in situatii in care consecintele negative ale acestora pot fi
mai mari decat beneficiile lor. Hotararea de a nu lua masuri provizorii
nu trebuie sa prejudicieze vreun alt drept al persoanei care solicita luarea
de astfel de masuri.
(3) In cazul in care instanta
decide oricare dintre masurile cu caracter provizoriu prevazute la alin.
(1), instanta va solutiona cauza in regim de urgenta si, oricum, nu in
mai mult de 60 de zile de la introducerea actiunii.
Art. 95. - Instantele competente pot hotari, pe baza ascultarii partilor interesate, masuri de anulare sau care asigura anularea acelor decizii ale autoritatii contractante prin care se incalca prevederile prezentei ordonante de urgenta, masuri de corectare, modificare sau care asigura corectarea, modificarea acestor acte si decizii, inclusiv modificarea specificatiilor tehnice care au caracter discriminatoriu sau a altor cerinte avand acelasi caracter, din orice document legat de procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica.
Art. 96. -
(1) In situatia in care contractul
de achizitie publica nu este deja incheiat, iar prin actiunea in justitie
se solicita plata de despagubiri pe motiv ca autoritatea contractanta a
incalcat prevederile prezentei ordonante de urgenta, despagubirile care
se platesc de catre autoritatea contractanta nu trebuie sa depaseasca costurile
suplimentare fata de costurile pe care persoana care introduce actiunea
le-ar fi platit oricum in situatia in care autoritatea contractanta nu
ar fi incalcat legea.
(2) In situatia in care contractul
de achizitie publica este deja incheiat, iar prin actiunea in justitie
se solicita plata de despagubiri care reprezinta numai costul intocmirii
ofertei si/sau al participarii la procedura pentru atribuirea contractului
de achizitie publica, atunci este suficient ca reclamantul sa dovedeasca
faptul ca s-au incalcat prevederile prezentei ordonante de urgenta, faptul
ca ar fi avut o sansa reala de a castiga contractul, sansa care ca urmare
a incalcarii prezentei ordonante de urgenta a fost compromisa, precum si
faptul ca a suferit un prejudiciu.
(3) Dovedirea faptului ca s-au
incalcat prevederile prezentei ordonante de urgenta se face dupa cum urmeaza:
a) fie printr-o hotarare
irevocabila a instantei;
b) fie prin masurile corective
adoptate de catre autoritatea contractanta ca urmare a contestatiei.
Art. 97. - Hotararile judecatoresti irevocabile pronuntate in litigiile care decurg din aplicarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice, iar plata transmiterii si a cheltuielilor de publicare este in sarcina partii care a pierdut procesul; in acest scop instanta va dispune prin aceeasi hotarare judecatoreasca plata acestor cheltuieli.
Art. 98. - Constituie
contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite
in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii penale,
infractiuni:
a) efectuarea unei achizitii
publice prin eludarea sau incalcarea prevederilor prezentei ordonante de
urgenta si ale actelor normative emise in aplicarea acesteia;
b) aplicarea procedurii
pentru atribuirea unui contract de achizitie publica, fara a avea alocate
pentru anul in curs fondurile necesare in vederea indeplinirii contractului;
c) aplicarea procedurii
pentru atribuirea contractului de achizitie publica, in scopul testarii
preturilor pietei;
d) aplicarea procedurii
pentru atribuirea unui contract de achizitie publica, fara autorizatii,
avize, acorduri si aprobari legale;
e) furnizarea de informatii
unuia sau mai multor furnizori, executanti sau prestatori, de natura sa
ii favorizeze pe acestia in cadrul unei proceduri pentru atribuirea unui
contract de achizitie publica;
f) detinerea de catre un
participant la procedura de atribuire a contractului de achizitie publica
de informatii privind continutul ofertelor celorlalti participanti la procedura,
precum si intelegerea acestuia cu alti participanti sau cu autoritatea
contractanta in scopul denaturarii rezultatului procedurii.
Art. 99. -
(1) Contraventiile prevazute
la art. 98 lit. a), b), e) si f) se sanctioneaza cu amenda de la 20.000.000
lei la 50.000.000 lei, iar cele prevazute la lit. c) si d), cu amenda de
la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
(2) Amenzile prevazute ca sanctiuni
pentru savarsirea contraventiilor prevazute la art. 98 pot fi aplicate
atat persoanelor fizice, cat si persoanelor juridice.
Art. 100. - Nivelul amenzilor prevazute la art. 99 se actualizeaza prin hotarare a Guvernului, in raport cu rata inflatiei.
Art. 101. -
(1) Constatarea contraventiilor
si aplicarea sanctiunilor se fac de reprezentantii imputerniciti ai Ministerului
Finantelor Publice.
(2) Contraventiilor prevazute
la art. 98 le sunt aplicabile prevederile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile
ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 25-27 din respectiva lege.
Art. 102. - Procedurile de achizitie publica aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se vor definitiva pe baza prevederilor legale in vigoare la data initierii procedurilor respective.
Art. 103. - In masura in care prezenta ordonanta de urgenta nu prevede altfel se aplica dispozitiile din dreptul comun.
Art. 104. - La data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se mentine in structura
Monitorului Oficial al Romaniei Partea a VI-a - Achizitii publice.
(2) In Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a VI-a - Achizitii publice, se publica anunturile de intentie, de
participare si de atribuire a contractului de achizitie publica, precum
si hotararile judecatoresti irevocabile pronuntate in litigiile care decurg
din aplicarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta.
(3) Publicarea anunturilor de
intentie, de participare si de atribuire a contractului de achizitie publica
se face in mod gratuit.
(4) Prin hotarare a Guvernului
se poate stabili obligatia autoritatii contractante de a transmite spre
publicare anunturile de intentie, de participare si de atribuire a contractului
de achizitie publica catre "Official Journal of the European Communities".
Art. 105. - Prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta se va asigura corespondenta produselor, lucrarilor si serviciilor a caror dobandire face obiectul contractelor de achizitie publica cu sistemul de grupare si codificare prevazut de clasificarile statistice oficiale.
Art. 106. - Limita valorica prevazuta la art. 8 alin. (4), precum si pragurile valorice prevazute la art. 13 pot fi modificate prin hotarare a Guvernului.
Art. 107. - Prin hotarare a Guvernului se pot stabili situatiile si modul in care contestatorul, inainte de a introduce o actiune in justitie, are dreptul de a apela la o procedura de conciliere.
Art. 108. -
(1) Autoritatea contractanta
are obligatia de a acorda o marja de preferinta interna, pentru ofertele
care prevad indeplinirea contractului de achizitie publica:
a) cu mana de lucru formata
din cetateni romani si care reprezinta o cota procentuala din totalul mainii
de lucru utilizate pentru indeplinirea contractului;
b) cu produse de origine
romana si care reprezinta o cota procentuala din valoarea contractului;
c) cu subcontractanti care
sunt persoane fizice sau juridice romane si care subcontracteaza o cota
procentuala din valoarea contractului;
d) cu orice combinatie
intre conditiile prevazute la lit. a)-c), situatie in care autoritatea
contractanta trebuie sa precizeze ordinea de decadere pe care o prefera
cu privire la aplicarea prevederilor lit. a)-c), precum si orice alte informatii
conexe acestora, care pot constitui criterii de selectie a ofertelor si
in asa fel incat sa fie asigurata posibilitatea elaborarii ofertei de catre
orice furnizor, executant sau prestator in cunostinta de cauza si fara
a fi afectata concurenta.
(2) Cotele procentuale prevazute
la alin. (1), precum si modul de acordare a marjei de preferinta interna
vor fi stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Autoritatea contractanta
nu are dreptul de a acorda marja de preferinta interna daca prin aceasta
se incalca obligatii asumate de Romania prin acorduri internationale.
(4) Autoritatea contractanta
nu are dreptul de a acorda marja de preferinta interna in cazul atribuirii
unui contract de achizitie publica a carui finantare este asigurata prin
programe ale Uniunii Europene sau ale altor finantatori, cu exceptia cazului
in care prin documentele convenite cu acestia nu se prevede altfel.
Art. 109. - Ministerul Finantelor Publice va elabora normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, pe care le va supune Guvernului spre adoptare in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 110. - Prevederile prezentei ordonante de urgenta se completeaza cu dispozitiile specifice referitoare la achizitiile publice, prevazute in alte legi speciale.
Art. 111. - La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga Ordonanta Guvernului nr. 118/1999 privind achizitiile publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 431 din 31 august 1999, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 202/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 649 din 30 decembrie 1999, si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 122/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 312 din 5 iulie 2000; Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/2001 pentru suspendarea aplicarii Ordonantei Guvernului nr. 118/1999 privind achizitiile publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001; Ordonanta Guvernului nr. 12/1993 privind achizitiile publice, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 281 din 4 decembrie 1995, cu modificarile si completarile ulterioare; Hotararea Guvernului nr. 325/2000 pentru aprobarea regulilor privind transparenta si publicitatea achizitiilor publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 180 din 26 aprilie 2000; Hotararea Guvernului nr. 724/2000 privind stabilirea conditiilor de acordare a preferintei interne in cazul procedurilor aplicate pentru atribuirea contractelor de achizitie publica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 411 din 30 august 2000; Hotararea Guvernului nr. 725/2000 privind stabilirea listei cuprinzand autoritatile contractante, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 408 din 30 august 2000; Hotararea Guvernului nr. 726/2000 pentru aprobarea corespondentei produselor, lucrarilor si serviciilor, a caror dobandire face obiectul contractelor de achizitii publice, cu clasificarile statistice oficiale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410 din 30 august 2000; Hotararea Guvernului privind stabilirea regulilor de estimare a valorii contractului de achizitie publica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 411 din 30 august 2000; Hotararea Guvernului privind dosarul achizitiei publice si monitorizarea atribuirii contractelor de achizitie publica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 411 din 30 august 2000; Hotararea Guvernului nr. 729/2000 pentru aprobarea Normelor de aplicare a procedurilor pentru atribuirea contractelor de achizitie publica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 409 din 30 august 2000.
Contrasemneaza: --------------- p. Ministrul finantelor publice, Gheorghe Gherghina, secretar de statBucuresti, 25 aprilie 2001. Nr. 60.